Saksgang fravikelse - Begjæring om fravikelse (utkastelse) - Fravikelsesprosess mot kunde

Denne oversikten gir en beskrivelse på stegene som må følges når man sender varsel før fravikelse og begjæring om fravikelse til en kunde når saken gjelder husleie. Saksgangen gjelder uansett hvilken kundetype (privatkunde, enkeltpersonforetak, eller firmakunde) - så lenge saken gjelder Husleie / Fravikelse (Bebodd)

 

⚠️MERK: Denne saksgangen gjelder kun dersom leieobjektet fortsatt er bebodd,. Dersom skyldner er fraflyttet fra stedet, er det ordinær utleggsaksgang du må velge: https://support.kredin.no/nn/article/utleggsforretning-steg-for-steg 

Inne i systemet kan du valgfritt sette opp automatisk utsending av betalingspåminnelse, purring og inkassovarsel før du varsler kunden om fravikelse. Det kan være hensiktsmessig å sende ut purring på kravet, slik at du kommer dialog med skylder, men du kan også gå rett til varsel før fravikelse.

  • Betalingspåminnelse gir ikke renter og gebyrer
  • Purring / inkassovarsel gir renter og gebyrer

Varsel før fravikelse

  • Varsel om fravikelse er et dokument som varsler leietager at rettslige skritt kan igangsettes dersom betalingen uteblir innen forfall.  Kredin sender via ordinær postgang og epost til skyldner. 
  • Du varsler skyldner etter tvangsfullbyrdelsesloven før utkastelse fra leieobjekt. Dette varselet må alltid sendes før du kan gå videre til begjæring om fravikelse.
  • Frist for betaling er på 14 dager, slik at skyldner får mulighet til å løse saken før rettslig gang.

👉 Hvis kunden tar kontakt og ønsker å løse saken:

  • Dokumenter all kommunikasjon.
  • Inngå avtaler skriftlig.

👉 Hvis du ikke får noen respons innen fristen, går saken videre til neste steg, Begjæring om fravikelse.

Begjæring om fravikelse – Obligatorisk

Dersom saken ikke blir løst innen fristen, må det sendes en begjæring om fravikelse til namsmannen.

Dette må inkluderes i innsendingen:

  1. Tvangsgrunnlaget (f.eks. kopi av husleiekontrakt ).
  2. Kopi av varsel før fravikelse (fra forrige steg).
  3. Selve begjæringen om fravikelse som du oppretter inne i Kredin. 

Begjæringen må skrives ut, signeres og sendes i posten til namsmannen.

👉 Namsmannen vurderer saken og fatter en beslutning.

  • Hvis begjæringen innvilges, vil namsmannen eller politiet gjennomføre selve utkastelsen.

Gebyrer i saken

 


💬 Vil du snakke med en av våre rådgivere? Book et helt uforpliktende møte her: kredin.no/samtale

 

 

 

Var denne artikkelen nyttig?