Andre spørsmål
Brev utsendinger
Systemet sender automatisk ut saker både som brev og e-post, så lenge disse kontaktopplysningene ligger registrert i saken.
Du finner skyldnerinformasjon inne i hver enkelt sak ved å klikke på “Skyldnerinfo”.
(På reskontrosiden vises denne som en egen knapp på samme linje som saksdetaljer.)
Dersom saken er flyttet over på sakslista, finner du den under “Behandle sak” – på samme linje som saksnummer og kundenavn, øverst i den grønne firkanten.
Skjermbildet under viser hvor du finner menyen for utsendelser og tilgang til skyldnerinformasjon i systemet.
Må kravet alltid sendes per post?
Nei, det er kun betalingsoppfordringen som etter loven må sendes i brevform, men Kredin er bygget for å allikevel sende i flere kanaler – både e-post og brev – for å øke sjansen for at kunden mottar og responderer på kravet.
Hva skjer om jeg har feil adresse?
Dersom adressen til skyldner er feil, vil brevutsendelsen naturligvis ikke komme frem.
Brev som ikke kan leveres, blir returnert til utsender – altså ditt firma.
Når dette skjer, vil saken likevel ligge aktiv i systemet, men du bør:
- Sjekke om adressen er riktig i Brønnøysundregisteret eller i Folkeregisteret.
(Se egen veiledning for hvordan du finner riktig adresse på privatperson i Folkeregisteret her.) - Oppdatere riktig adresse i regnskapssystemet (eller direkte i Kredin dersom du ikke har integrasjon).
- Tilbakestille dokumentet, og deretter sende kravet på nytt fra Kredin når opplysningene er oppdatert.
Postens EA-tjeneste (returhåndtering)
Det er mulig å bestille Postens EA-tjeneste, som legger til en QR-kode ved siden av skyldners navn og adresse på dokumentene.
Denne koden gjør at Posten kan returnere brevet korrekt til mottaker dersom det ikke kan leveres til adressen som er påført.
Pris for denne tjenesten følger Postens egne satser.
💡 Tips: Sjekk alltid at adresse og e-post ligger korrekt under Skyldnerinfo før du sender første brev.
Dette sikrer at kravet blir sendt til riktig mottaker, og at prosessen ikke forsinkes.
Om integrasjonen ikke overfører skyldnerinformasjon
Dersom du fakturerer i et annet system enn regnskapssystemet, kan det i enkelte tilfeller være mangelfull integrasjon mellom disse systemene, som gjør at kundeinfo mangler i regnskapssystemet ditt.
Siden Kredin henter data direkte fra regnskapssystemet, vil derfor ikke Kredin ha komplett kundeinformasjon i slike tilfeller.
Om du oppdager dette rett før en utsendelse, kan informasjonen legges inn manuelt i Kredin.
Vær oppmerksom på at Kredin ikke overfører kundeinformasjon tilbake til regnskapssystemet, slik at oppdateringer av kundeinfo (som adresse, organisasjonsnummer m.m.) bør derfor alltid gjøres direkte i regnskapssystemet, slik at endringene automatisk fanges opp av integrasjonen mot Kredin.
I Kredins reskontro vil slike kunder være merket med et pin-ikon i kolonnen «Info/advarsler».
Vi anbefaler at du oppdaterer all manglende kundeinformasjon i regnskapssystemet før du skrur på full autopilot i Kredin.
⚠️ MERK! Dersom det mangler adresse på skylder info, vil du se det dukker opp en sort pin på "info/advarsler".