Autopilot innstillinger
🤖 Full-autopilot
- Forhåndsdefiner hvor mange dager etter forfall kravet skal kjøres på første angitte sakstrinn
- Velg hvilke trinn du ønsker å ha med i prosessen.
- Inne på Reskontro, vil du se at saker merkes med et klokke-ikon som viser når de blir sendt, basert på dine forhåndsdefinerte innstillinger
- Her kan du også legge inn pause i saker ved å angi dato for hvor lang tid saken skal pauses.
⚡ Semi-autopilot
- Gå inn på 📄 Reskontro
- Velg hvilke saker du ønsker skal kjøre.
- Trykk på "+ Start på Auto-pilot" nede til høyere
- De valgte sakene går nå videre på autopilot, basert på forhåndsinnstilte sakstrinn.
- Sakene flyttes automatisk til 💼 Saker, og sendes umiddelbart både via brevpost og e-post.
⚠️Resterende saker som fortsatt ligger i Reskontro, blir ikke startet før du selv starter prosessen på disse.
🖐️ Manuelt
- Gå inn på 📄 Reskontro
- Velg hvilke saker du ønsker skal kjøre.
- Trykk på "+ Opprett valgte saker" nede til høyere
- Valgte saker legges over på 💼 Saker
- Marker saken
- Trykk "fortsett valgte saker" og velg det trinnet du ønsker å kjøre (se forklaring på hvert av trinnene inne i systemet, eller du kan lese mer om det lengre ned på siden)
⚠️OBS! Merk det at saker som opprettes manuelt- må du velge sakstrinn etter den er kommet over i sakslista. Den vil så som "IKKE STARTET" helt til du kjører saken.
📬 Felles for alle nivåer
- Alle utsendinger skjer via brevpost og e-post, uavhengig av hvilken automatikkløsning du velger.
- Rettslige skritt krever fysisk signatur – disse vil derfor aldri kjøres automatisk. Siste utenomrettslige trinn du kan velge er “Siste varsel” eller “Purring før konkursvarsel”.
- Autopilot-type kan endres når som helst. Ønsker du f.eks. Full-autopilot i en hektisk periode, men Semi-autopilot i ferien? – Valget er ditt.
⚙️ Sammenligning av innstillinger
Nivå | Hvordan det fungerer | Fordeler | Ulemper | Resultat |
---|---|---|---|---|
Manuell | Du starter hvert steg selv | Full kontroll, enkelt å tilpasse hver enkelt sak | Krever mye tid og nøye oppfølging | Lavere tempo, ofte svakere resultater |
Semi-autopilot | Du starter sakene i Reskontro, deretter går de automatisk | Du velger hvilke saker som skal settes i gang, sparer tid på resten av oppfølgingen | Krever at du husker/ har tid til å starte sakene | Gode resultater, men avhengig av at du følger med på reskontroen |
Full-autopilot | Alt går automatisk | Minimalt med manuelt arbeid, men allikevel full kontroll | Mindre fleksibilitet i enkeltsaker | Raskt og konsekvent oppfølging gir best resultater |
Forhåndsdefiner din automatiske saksgang
- Trykk på ✈️Auto pilot
- Semi- Autopilot skrus på ved at Autopilot er markert grønn.
- Dersom begge er grønne, betyr det at Full autopiloten er på.
👉Les om de forskjellige stegene her: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-hva-de-betyr-de-enkelte-stegene
ℹ️ Om saksgangene
Det kan ved første øyekast virke overveldende at det finnes mange ulike saksganger.
I praksis er de ikke så ulike – de bygger på de samme prinsippene, men kan få ulikt utfall avhengig av hvordan du velger å håndtere saken rettslig.
👉 Vi har derfor valgt å beskrive steg for steg i hver enkelt saksgang, slik at du enkelt kan slå opp akkurat den typen sak du jobber med.
Saksgang mot privatpersoner:
Utestående faktura privatkunder: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-faktura-privatkunder
Ubetalt husleie (bebodd) privatkunder: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-husleie-privatkunder
Saksgang mot bedrift:
Utestående faktura firmakunde: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-faktura-firmakunder
Saksgang husleie firmakunder: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-husleie-firmakunder
Saksgang mot enkeltpersonforetak:
Saksgang faktura enkeltpersonforetak: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-faktura-enkeltpersonforetak
Saksgang husleie enkeltpersonforetak: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-husleie-enkeltpersonforetak
👉 Du kjenner bedriften din best, og kan tilpasse automatikken etter behov. Ønsker du likevel å snakke med en av våre rådgivere om hva som kan passe for deg? Kontakt oss på support@kredin.no, så hjelper vi deg å sette opp autopilot-innstillingene, eller book et møte her: kredin.no/samtale