Behandle manuelle betalinger

Enkelte ganger vil du se at en sak har et seddel ikon på seg. Det betyr at det ligger en åpen betaling/ kreditnota på kunden som må kobles til manuelt. (På reskontro vil ikonet ligger under info/ advarsel, mens inne på saker vil ikonet stå bak total skyldig beløp.)

Slik gjør du

  • Klikk på seddel-ikonet (eventuelt Behandle via menyen til venstre)
  • Se om betalingen/kreditnotaen er knyttet til en sak.  Hvis du ser knappen "Koble mot sak", betyr det at kunden har en aktiv sak i Kredin. Dersom det kun står "+ Til reskontro", betyr det at det ikke finnes en pågående sak mot kunden i Kredin. Dette kan feks skyldes en overbetaling som du kan knytte mot faktura på reskontrosiden. 

 

  • Klikk på "Koble mot sak" for å se hvilken faktura som er tilknyttet.
  • Trykk på øyet for å få en rask overblikk i pågående sak, eller trykk på saksnummer for å få saken opp i ny fane.
  • Klikk FORDEL/KOBLE hvis betalingen skal knyttes til saken. 
  • Bekreft at du ønsker å koble til saken
    • Sjekk i regnskapet ditt for å være sikker
    • Dersom betalingen er høyere enn skydlig beløp, kan du fordele resterned over flere saken, eller til en sak på reskontrosiden. 
    • Dersom det er en overbetaling under 100 kr, kan du slette restbeløpet i Kredin. Beløpet blir ikke borte fra regnskapssystemet ditt. 

Var denne artikkelen nyttig?