Om rettslig inkasso til bedrifter (Tvangsfullbyrdelsesloven og konkursloven)
Hva betyr det når skyldner er merket med "konkurs"?
Kredin har innebygd automatikk som hjelper deg å identifisere om en kunde er konkurs eller om et enkeltpersonforetak er lagt ned.
🔍 Hvordan fungerer det?
Systemet sjekker organisasjonsnummeret (org.nr) automatisk mot Brønnøysundregistrene (brreg.no).
Dersom org.nr ikke lenger eksisterer eller er meldt konkurs, vil kunden bli automatisk merket som konkurs i Kredin.
Hva skjer dersom det er åpnet konkurs mot skylder?
Kundetype | Hva du kan gjøre |
---|---|
AS (aksjeselskap) | Dersom selskapet er under konkursåpning, kan du kun melde kravet i konkursboet. Det er ikke mulig å drive videre innkreving. |
Enkeltpersonforetak (ENK) | Selv om foretaket er lagt ned eller konkurs, kan du fortsatt drive inn krav fra innehaveren personlig. Dette er fordi innehaver er ansvarlig med hele sin personlige økonomi. Endre skylder info til eier av bedriften. |
🛠️ Slik kan du selv sjekke status:
Dersom du er usikker, kan du enkelt gjøre et søk i Brønnøysundregisteret om hvor i prosessen de er. Her vil du også finne bostyrer hvor kravet skal rettes til.
👉 Sjekk kunngjøringer på https://www.brreg.no/
💡 Tips:
Dersom du har importert en kunde fra regnskapssystemet og org.nr ikke lenger finnes i Brønnøysundregistrene, vil Kredin automatisk merke kunden som "konkurs" eller "ikke-eksisterende", avhengig av status. Dersom du har feil org. nummer kan du endre dette inne på skyldner info. Husk å endre inne i regnskapssystemet ditt også, slik at det blir riktig ved neste fakturering.
Jeg har et krav mot et firma som det er åpnet konkurs mot, hva gjør jeg?
Du må så raskt som mulig sende inn kravet til bostyrer. Du finner frister for dette inne på brreg.no. Søk på org.nr til skyldner, se på kunngjøringer.
OBS: Sender du kravet for sent, risikerer du at det ikke blir tatt med i bobehandlingen.
Når du har sendt inn kravet ditt til bostyrer etter konkursåpning, skjer følgende:
1. Kravet blir registrert
- Når kravet er mottatt, vil bostyrer registrere det i boet.
- Du vil etter hvert få en bekreftelse på at kravet er registrert – dette kan ta litt tid.
📌 Merk: En slik bekreftelse betyr ikke at kravet er gjennomgått eller godkjent.
Det vil først bli vurdert dersom det viser seg at det er midler til utdeling i den aktuelle kreditorklassen.
2. Innlogging til boets dokumenter
- I bekreftelsesbrevet vil du få informasjon om hvordan du logger inn for å lese boets innberetninger.
- Her kan du følge med på status i boet, og hvilke utsikter det er for dekning til kreditorene.
3. Når kommer innberetningene?
- Første innberetning publiseres normalt 3–4 uker etter at konkursen er åpnet.
- Deretter utarbeides det én innberetning per år, frem til boet avsluttes.
- Ved avslutning av boet kommer det en sluttinnberetning.
Får jeg penger?
- Kreditorer får bare penger dersom det er midler igjen i boet etter at boomkostnadene er dekket.
- Hvorvidt det blir utbetaling, fremgår av sluttinnberetningen.
Prioritetsrekkefølge
Ikke alle krav stiller likt – noen kreditorer har fortrinnsrett:
- Lønn og feriepenger til ansatte
- Skyldig forskuddstrekk
- Skyldig merverdiavgift (MVA)
- Kreditorer med gyldig pant får særlig dekning i det formuesgodet det er pant i.
👉 Les hvordan man får pant i verdier her:
👉 Les mer i dekningsloven: https://lovdata.no/lov/1984-06-08-59
💬 Vil du snakke med en av våre rådgivere? Book et helt uforpliktende møte her: kredin.no/samtale