Tripletex ( for regnskapsførere)
NB: Denne artikkelen gjelder når du skal sette opp Kredin for klienter.
Hvis du skal sette opp Kredin-integrasjon for ditt eget regnskapskontor, skal du opprette en vanlig (ikke regnskapskontorets) API-nøkkel og bruke den.
1️⃣ Opprett regnskapskontorets API-nøkkel i Tripletex
- Logg inn i Tripletex.
- Klikk på profilbildet øverst til høyre og velg “Min profil”
(eller gå via Selskap → Ansatte → Velg ansatt). - Klikk på “Mer” for å utvide valgene dine.
- Klikk på fanen «API-tilgang» for å opprette API-brukernøkkel.
- Klikk på «Ny nøkkel».
- Applikasjon- Velg Kredin
- Skriv et navn på nøkkelen (Feks Kredin_ klienter)
- Huk på Regnskapskontorets brukernøkkel
- Klikk på «Opprett nøkkel»
- Kopier hele nøkkelen som består av bokstaver og tall. (Denne vises kun èn gang. Lagre den et trygt sted, så du kan finne og bruke den neste gang du skal sette opp en ny integrasjon for en ny kunde i Kredin)
- Klikk OK når du har lagret nøkkelen.
Applikasjonen er nå synlig i oversikten "API Brukernøkler"
Applikasjonen Kredin vil nå vises i oversikten under “API-brukernøkler” i Tripletex.
📄 Se også: Tripletex sin egen guide med skjermbilder her:
👉 Slik oppretter du regnskapskontorets API-brukernøkkel for regnskapsfører
2️⃣ Knytt API-nøkkelen til klientene dine
Når nøkkelen er opprettet, må du gi den tilgang til klientene du fører regnskap for:
- Gå til Klient → Tilganger i hovedmenyen i Tripletex.
- Klikk på “Legg til API-nøkkel” øverst til høyre.
- Velg nøkkelen du nettopp opprettet (f.eks.
Kredin_klienter). - Under “Tilgangsmal”, gi de nødvendige tilgangene. Vi anbefaler "Alle tilganger" da Kredin må hente data fra et bredt spekter for å få med kundeopplysninger, bilagsinfo, fakturakopier, regnskapskontoer m.m.
- Huk av for de klientene nøkkelen skal gjelde for. Vi anbefaler å velge alle klienter, slik at nøkkelen fungerer på samtlige.
- Klikk “Lagre endringer”.
API-nøkkelen er nå knyttet til klientene dine sine Tripletex-kontoer!
📄 Se Tripletex sin offisielle guide:
🔑 Aktiver regnskapskontorets API-brukernøkkel hos kunde
Dette skal være aktivert som standard, men om noe ikke fungerer, kan dette være årsaken.
- I Logg inn i Tripletex på klientens konto. Klikk på Selskap > Regnskapsfører i hovedmenyen.
- Sørg for at det er valgt riktig regnskapsfører i feltet «Regnskapsfører», og huk av for «API-tilgang» i seksjonen «Generelle tilganger».
📄 Kilde:
Tripletex – Slik aktiverer du regnskapskontorets API-brukernøkkel hos kunde
Sette opp integrasjon i Kredin
- Logg inn i Kredin.
- Pass på at du står på riktig klientkonto. Du ser kontonavnet under ditt eget brukernavn.
- Søk opp og klikk på kontonavnet i listenfor å bytte klient, eller opprett ny konto hvis den ikke finnes.
- Gå til Innstillinger → Ny integrasjon.
- Velg Tripletex i rullgardinmenyen.
- Nå kan du lime inn brukernøkkelen som du opprettet i Tripletex.
- Velg riktig klient fra dropdown menyen. (De forskjellige aktiverte klientene på API nøkkelen kommer opp her)
- Sett dato for hvor lang tid tilbake Kredin skal innhente utestående, feks 3 år tilbake i tid.
- Velg gjerne 1 antall dager over forfall, slik at det som forfalt i går, vises i Kredin i dag.
- Kryss av for om du ønsker at systemet skal oppdatere adresseopplysninger på kunder fra Brønnøysundregisteret eller om systemet kun skal innhente opplysninger fra regnskapet ditt. Dette kan også endres på i etterkant.
- Trykk "Lagre" og du er i gang.
Integrasjonen settes nå opp, og vil være klar om noen minutter.
Du vil få en pop up når integrasjonen er klar, og du får en ny knapp på venstre side som heter Reskontro.
⚠️ Mangler det poster på reskontro?
Hvis det mangler åpne fakturaer i Kredin etter at Tripletex-integrasjonen er satt opp, skyldes det ofte at fakturaene er importert til Tripletex fra t annet system via SAF-T, og dermed mangler forfallsdato. Kredin henter data via API, og dersom det ikke finnes en forfallsdato, kan vi ikke beregne renter, og derfor hopper systemet over disse bilagene.
Slik gjør du:
- Gå på innstillinger
- Trykk på integrasjon
- Huk av for "Aktiver innhenting av filer importert til ditt regnskapssystem med SAF-T fra ditt forrige regnskapssystem" og eventuelt "Hent bilag med bilagstype=null (dersom du mangler åpne poster, grunnet importerte data i regnskapssystem)"
- Mangler du fortsatt noe? Kontakt support, så hjelper vi deg videre.
Tapsføring av krav i Tripletex
⚠️Viktig informasjon om tapsføring i Tripletex og Kredin
Siden Tripletex sitt API og dataene som sendes via integrasjonen ikke har noen egen merking av krav som er tapsført, er det viktig å at du merker tapsføringene i beskrivelsen av bilaget med et ord som begynner med «Tap…» eller «Avskriv…» eller «Avskrev»
Eksempel på bilagsbeskrivelse som vil bli oppfattet som tapsføring, og ikke hentet inn som betaling:
"Tapsfører denne fordi kunden er insolvent" - "Avskrevet som tap pga intet til utlegg på forrige utestående faktura"
Slik gjør du:
Åpne bilaget i Tripletex, og skriv inn en kort beskrivelse som begynner med "tap", "avskriv" eller "avskrev", slik at det ikke legges inn som betaling i Kredin.
Dette oppretter et korrekt bilag for tapsføring slik at Kredin fanger opp denne statusen og behandler saken deretter.
Saken vil fortsatt stå som åpen i Kredin, slik at du har mulighet til å rette kravet til skylder selvom saken er tapsført i regnskapet ditt. Dersom det ikke er ønskelig å sende saken videre, avslutter du saken i Kredin- og velger feks “Vi trekker saker” eller “skylder er insolvent”.
⚠️ Hvis du tapsfører fakturaen uten denne beskrivelsen, blir ikke bilaget markert som tapsført – og det vil se ut som en ordinær betaling i systemet. Kredin kan da feilaktig avslutte saken, fordi det ser ut som kravet er innfridd.
👉Les mer om når du kan tapsføre en faktura her : https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/fradrag/tap-pa-krav/
Hvorfor prøve å kreve inn en faktura som er tapsført?
Å tapsføre en faktura i regnskapet betyr at du bokfører tapet for regnskapsmessige formål, f.eks. for å få riktig resultat og eventuell fradragsrett.
Men det betyr ikke at kravet er slettet – eller at skyldner er fritatt fra å betale.
✅ Skyldner kan få betalingsevne senere (bruk gjerne kredittsjekk for å følge med på skyldner)
✅ Kravet er juridisk gyldig i 3 år (fra forfallsdato) i følge foreldelsesfristen , og kan derfor fortsatt kreves
✅ Saken kan pauses inne i systemet, og du kan lage ditt eget notat med egen tidsfrist for når du ønsker å sette i gang saken igjen.
Et tap på en ubetalt faktura er ikke bare et regnskapsteknisk tap – det er et reelt økonomisk tap som svekker likviditeten for bedriften din.
Eksempel:
Har du en faktura på 15 000 kr som ikke blir betalt, og du har et dekningsbidrag på 30 %, må du faktisk selge for hele 50 000 kr bare for å dekke opp det ene tapet. Det er langt derfor mer lønnsomt å få inn et gammelt krav enn å prøve å selge seg ut av tapet.
Hvorfor bør jeg ha integrasjon?
Å ha integrasjon – spesielt mellom Kredin og regnskapssystemet ditt – gir deg flere fordeler som sparer både tid og penger.
🔄 Automatisert arbeidsflyt
Integrasjonen gjør at all info fra reskontroen (åpne poster, betalinger osv.) speiles automatisk i Kredin. Du slipper manuell punching eller dobbel føring. Når kunden betaler kravet inkludert renter og gebyrer, lager Kredin et regnskapsbilag som legges på riktig konto i regnskapet ditt.
⏱ Tid spart
Systemet sender ut påminnelser, purringer og betalingsoppfordringer helt automatisk – basert på de kriteriene du selv setter. Det gjør at du bruker mindre tid på oppfølging av kunder som ikke betaler.
💸 Bedre kontantstrøm
Fordi systemet følger opp raskere enn et inkassobyrå og du beholder hele kravet selv (inkludert renter og gebyrer), får du pengene raskere og beholder mer.
📬 Automatisk utsendelse
Både e-post og brevpost går automatisk ut til kunden – du slipper å følge opp manuelt.
✅ Full kontroll
Du velger selv om du vil kjøre hele purreløpet, eller bare sende ut betalingsoppfordringer.
Systemet varsler deg når rettslige skritt kan tas, basert på kriteriene du har satt.
Kredin oppretter dokumentene for deg – og du signerer før de sendes.
Du har full kontroll over når og hvordan rettslige tiltak iverksettes.
🎯 Gevinst
- Du har brukt minimalt tid på oppfølgingen.
- Du har beholdt hele kravet, renter og gebyrer selv.
- Du har handlet innenfor et mer effektivt lovverk enn inkassobransjen.
Ønsker du hjelp med å sette opp integrasjon, ta kontakt med support: 620 22320 /support@kredin.no