Om krav og sakstyper
Når kan jeg ta renter og gebyrer?
Hvor mange purringer må jeg sende før jeg kan ta kravet rettslig?
Du kan gå rettslig etter kun én utsendelse – Altså betalingsoppfordring med 14 dagers frist, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18. Vi anbefaler likevel å sende én eller to purringer først, som et ledd i god kundebehandling.
Foreldelse av krav
Foreldelse betyr at du ikke lenger har rettslig grunnlag til å kreve inn et pengekrav, fordi det har gått for lang tid uten oppfølging. Et krav kan fortsatt være «reelt», men du kan ikke lenger tvangsinndrive det – for eksempel gjennom namsfogden eller konkursbegjæring.
Vanlig foreldelsesfrist: 3 år
I henhold til foreldelsesloven, er hovedregelen at pengekrav foreldes 3 år etter forfallsdato, med mindre fristen avbrytes.
Du kan forlenge fristen ved å:
- Sende et betalingspåminnelse eller purring hvor skyldner erkjenner gjelden ved å delbetale noe av kravet.
- Sende saken rettslig, med feks utleggsbegjæring / konkursvarsel. Dersom du får "intet til utlegg" regnes det som tvangsgrunnlag og gir deg ny foreldelsesfrist på 10 år fra vedtaksdato.
- Inngå en nedbetalingsavtale skriftlig
👉 Les om foreldelsesloven her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1979-05-18-18
👉 Les om kredittsjekk her : https://support.kredin.no/nn/article/hvorfor-bor-du-ta-en-kredittsjekk-for-rettslig-innkreving
Hva betyr "intet til utlegg"?
"Intet til utlegg" betyr at kravet er behandlet hos namsfogden, men at skyldner ikke har betalingsmidler eller eiendeler som kan trekkes eller tas pant i.
Kravet er altså juridisk bekreftet, men det er ikke noe å hente akkurat nå.
Det betyr ikke at kravet er tapt.
Hva bør du gjøre videre?
Sett opp påminnelse for å ta en ny kredittsjekk etter noen måneder. Hvis økonomien til skyldner bedrer seg, kan du sende ny utleggsbegjæring. Husk: Dersom det har gått mer enn 6 måneder siden siste betalingsoppfordring, må du sende en ny betalingsoppfordring med 14 dagers frist før ny rettslig behandling.
Fordi kravet har vært behandlet rettslig, har du nå en ny foreldelsesfrist på 10 år, jf. foreldelsesloven § 21.
Hva betyr det når skyldner er merket med "konkurs"?
Kredin har innebygd automatikk som hjelper deg å identifisere om en kunde er konkurs eller om et enkeltpersonforetak er lagt ned.
🔍 Hvordan fungerer det?
Systemet sjekker organisasjonsnummeret (org.nr) automatisk mot Brønnøysundregistrene (brreg.no).
Dersom org.nr ikke lenger eksisterer eller er meldt konkurs, vil kunden bli automatisk merket som konkurs i Kredin.
Hva skjer dersom det er åpnet konkurs mot skylder?
Kundetype | Hva du kan gjøre |
---|---|
AS (aksjeselskap) | Dersom selskapet er under konkursåpning, kan du kun melde kravet i konkursboet. Det er ikke mulig å drive videre innkreving. |
Enkeltpersonforetak (ENK) | Selv om foretaket er lagt ned eller konkurs, kan du fortsatt drive inn krav fra innehaveren personlig. Dette er fordi innehaver er ansvarlig med hele sin personlige økonomi. Endre skylder info til eier av bedriften. |
🛠️ Slik kan du selv sjekke status:
Dersom du er usikker, kan du enkelt gjøre et søk i Brønnøysundregisteret om hvor i prosessen de er. Her vil du også finne bostyrer hvor kravet skal rettes til.
👉 Sjekk kunngjøringer på https://www.brreg.no/
💡 Tips:
Dersom du har importert en kunde fra regnskapssystemet og org.nr ikke lenger finnes i Brønnøysundregistrene, vil Kredin automatisk merke kunden som "konkurs" eller "ikke-eksisterende", avhengig av status. Dersom du har feil org. nummer kan du endre dette inne på skyldner info. Husk å endre inne i regnskapssystemet ditt også, slik at det blir riktig ved neste fakturering.
Jeg har et krav mot et firma som det er åpnet konkurs mot, hva gjør jeg?
Du må så raskt som mulig sende inn kravet til bostyrer. Du finner frister for dette inne på brreg.no. Søk på org.nr til skyldner, se på kunngjøringer.
OBS: Sender du kravet for sent, risikerer du at det ikke blir tatt med i bobehandlingen.
Når du har sendt inn kravet ditt til bostyrer etter konkursåpning, skjer følgende:
1. Kravet blir registrert
- Når kravet er mottatt, vil bostyrer registrere det i boet.
- Du vil etter hvert få en bekreftelse på at kravet er registrert – dette kan ta litt tid.
📌 Merk: En slik bekreftelse betyr ikke at kravet er gjennomgått eller godkjent.
Det vil først bli vurdert dersom det viser seg at det er midler til utdeling i den aktuelle kreditorklassen.
2. Innlogging til boets dokumenter
- I bekreftelsesbrevet vil du få informasjon om hvordan du logger inn for å lese boets innberetninger.
- Her kan du følge med på status i boet, og hvilke utsikter det er for dekning til kreditorene.
3. Når kommer innberetningene?
- Første innberetning publiseres normalt 3–4 uker etter at konkursen er åpnet.
- Deretter utarbeides det én innberetning per år, frem til boet avsluttes.
- Ved avslutning av boet kommer det en sluttinnberetning.
Får jeg penger?
- Kreditorer får bare penger dersom det er midler igjen i boet etter at boomkostnadene er dekket.
- Hvorvidt det blir utbetaling, fremgår av sluttinnberetningen.
Prioritetsrekkefølge
Ikke alle krav stiller likt – noen kreditorer har fortrinnsrett:
- Lønn og feriepenger til ansatte
- Skyldig forskuddstrekk
- Skyldig merverdiavgift (MVA)
- Kreditorer med gyldig pant får særlig dekning i det formuesgodet det er pant i.
👉 Les hvordan man får pant i verdier her:
👉 Les mer i dekningsloven: https://lovdata.no/lov/1984-06-08-59
Vil du snakke med en av våre rådgivere? Book et utforpliktende møte : https://www.kredin.no/samtale/