Om krav og sakstyper
Pause sak – hvorfor og når brukes det?
Pause-funksjonen gir deg fleksibilitet til å stoppe oppfølgingen av en sak midlertidig til angitt dato – uten å måtte avslutte den. Dette kan være nyttig dersom du ønsker å unngå at systemet sender ut nye brev eller varsler, men samtidig beholde full kontroll over saken.
Når kan det være lurt å bruke pause?
- Dersom du er i en pågående dialog med kunden, og dere har avtalt en betalingsløsning eller trenger litt tid.
- Dersom kunden har bestridt kravet, og du må avklare saken før videre oppfølging.
- Når du ønsker å være ekstra skånsom for å bevare en god relasjon til kunden, f.eks. i en sårbar situasjon.
- Hvis du har avtalt en nedbetalingsplan med kunden, og ønsker å vente med videre oppfølging til neste delbetaling er forfalt.
- Hvis du har pågående saker i et inkassobyrå
👉 Kort sagt: Pause gir deg kontroll og fleksibilitet. Du kan stoppe prosessen når det er behov, og enkelt starte den igjen når tiden er riktig.
⚠️ Viktig å merke seg:
Dersom det har påløpt renter og gebyrer på kravet, og avtalen er at kun hovedstolen skal betales innen en gitt dato, bør du først tilbakestille kravet før du setter saken på pause.
Grunnen er at hvis hovedstolen blir betalt som avtalt, men renter og gebyrer fortsatt ligger igjen, vil systemet automatisk starte opp saken på restbeløpet når dato for pausen er over. Et tips er å sette på varsel, slik at du får en påminnelse om at pausen opphøres.
Slik gjør du:
Pause pågående sak:
- Gå inn i saken
- Trykk på Sett sak på pause (oransje knapp nederst på siden)
- Legg inn et notat (Notatet kan kun sees av de med tilgang til kontoen)
- Velg hvilken dato saken skal starte
- Dersom du ønsker å få varsel på mail huker du av for dette
Pause sak fra reskontro:
- Gå inn på reskontro
- Trykk på ark ikonet med Notat/pause
- Legg inn et notat (Notatet kan kun sees av de med tilgang til kontoen)
- Velg hvilken dato saken skal starte
Når kan jeg ta renter og gebyrer?
Renter:
- Du kan kreve forsinkelsesrente fra dagen etter forfallsdato på fakturaen.
- Renten beregnes etter forsinkelsesrenteloven, og satsen fastsettes av Finansdepartementet hvert halvår.
- Det kreves ikke varsel før du begynner å beregne rente – forfallsdato på faktura er tilstrekkelig.
Gebyrer:
- Du kan kreve purregebyr tidligst 14 dager etter forfallsdato.
👉 Systemet er satt opp slik at du ikke kan sende purring med gebyr for tidlig.
Dersom du ønsker å sende et varsel tidligere enn 14 dager, kan du enten sende en betalingspåminnelse, eller endre dette i innstillingene slik at utsendelsen skjer uten gebyrer. - Velger du å sende inkassovarsel direkte (uten purring først), kan du kreve gebyr på lik linje med en purring.
👉 Kravet må da være tydelig merket som inkassovarsel, og skyldner skal ha minst 14 dagers betalingsfrist – dette håndterer systemet automatisk for deg. - Størrelsen på gebyrene fastsettes av myndighetene og oppdateres hvert halvår.
👉 Les om gjeldene renter og gebyrer her: https://support.kredin.no/nn/article/oversikt-over-gjeldende-renter-og-gebyrsatser
Hvor mange purringer må jeg sende før jeg kan ta kravet rettslig?
Du kan gå rettslig etter kun én utsendelse – Altså betalingsoppfordring med 14 dagers frist, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18. Vi anbefaler likevel å sende én eller to purringer først, som et ledd i god kundebehandling.
Foreldelse av krav
Foreldelse betyr at du ikke lenger har rettslig grunnlag til å kreve inn et pengekrav, fordi det har gått for lang tid uten oppfølging. Et krav kan fortsatt være «reelt», men du kan ikke lenger tvangsinndrive det – for eksempel gjennom namsfogden eller konkursbegjæring.
Vanlig foreldelsesfrist: 3 år
I henhold til foreldelsesloven, er hovedregelen at pengekrav foreldes 3 år etter forfallsdato, med mindre fristen avbrytes.
Du kan forlenge fristen ved å:
- Sende et betalingspåminnelse eller purring hvor skyldner erkjenner gjelden ved å delbetale noe av kravet.
- Sende saken rettslig, med feks utleggsbegjæring / konkursvarsel. Dersom du får "intet til utlegg" regnes det som tvangsgrunnlag og gir deg ny foreldelsesfrist på 10 år fra vedtaksdato.
- Inngå en nedbetalingsavtale skriftlig
👉 Les om foreldelsesloven her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1979-05-18-18
👉 Les om kredittsjekk her : https://support.kredin.no/nn/article/hvorfor-bor-du-ta-en-kredittsjekk-for-rettslig-innkreving
Hva betyr "intet til utlegg"?
"Intet til utlegg" betyr at kravet er behandlet hos namsfogden, men at skyldner ikke har betalingsmidler eller eiendeler som kan trekkes eller tas pant i.
Kravet er altså juridisk bekreftet, men det er ikke noe å hente akkurat nå.
Det betyr ikke at kravet er tapt.
Hva bør du gjøre videre?
Sett opp påminnelse for å ta en ny kredittsjekk etter noen måneder. Hvis økonomien til skyldner bedrer seg, kan du sende ny utleggsbegjæring. Husk: Dersom det har gått mer enn 6 måneder siden siste betalingsoppfordring, må du sende en ny betalingsoppfordring med 14 dagers frist før ny rettslig behandling.
Fordi kravet har vært behandlet rettslig, har du nå en ny foreldelsesfrist på 10 år, jf. foreldelsesloven § 21.
Tilbakestille dokument
- Gå til Saker i menyen → Saksliste.
- Søk opp saken og åpne den
- Trykk på dokumenter
- Trykk på den røde pila til høyere
Når du fortsetter en sak i Kredin, vil du få spørsmål om du ønsker å beholde renter og gebyrer.
- Velg NEI → dersom renter og gebyrer skal fjernes. Eksempel: du ønsker å starte en ny saksgang til en annen adresse.
- Velg JA → dersom renter og gebyrer skal beholdes. Eksempel: du har sendt siste varsel eller purring før konkursvarsel, men skal sende dette på nytt.
💬 Vil du snakke med en av våre rådgivere? Book et helt uforpliktende møte her: kredin.no/samtale