Om forliksklage (tvist i kravet)

Steg-for-steg veiledning for håndtering av omtvistede krav gjennom forliksrådet. Lær hvordan du oppretter forliksklage i Kredin, hvilke dokumenter som kreves, hvor klagen skal sendes, og hva som skjer i forliksrådet. Inkluderer praktisk informasjon om møteplikt, behandlingstid og alternativer som mekling ved høyere tvistesummer.

Forliksklage ved uenighet om krav)

Når kunden bestrider kravet – hva gjør du da? 

Forliksrådet behandler kun sivile saker, altså ikke straffesaker.
En sivil sak er en konflikt mellom to eller flere parter om rettigheter, plikter eller økonomiske krav – altså hvem som har loven på sin side.

Når en kunde bestrider et krav, regnes kravet som omtvistet. Da er det ikke lov å gå til inkasso eller tvangsinnkreving før du har fått et tvangsgrunnlag, for eksempel en dom i forliksrådet eller tingretten.

Som hovedregel blir alle sivile saker først behandlet i forliksrådet.
Dersom saken ikke blir avgjort der, eller en av partene ikke er fornøyd med resultatet, kan den som regel tas videre til tingretten.

Slik oppretter du forliksklage i Kredin

  • Gå inn i saken (dersom saken ligger på reskontro, må du starte den manuelt, slik at du får den over på sakslista)
  • Velg fortsett sak
  • Velg Tvist/ uenighet
  • Neste

  • Trykk Opprett dokument

  • Du kan velge om du ønsker å burke standard tekst, eller om du vil bruke egen.
  • Skriv en kort setning for hva kravet gjelder. Vi anbefaler at du skriver mer utfyllende tekst som et eget vedlegg
  • Dersom fødselsdato ikke kommer opp, trykk på Søk i personregister
  • Velg riktig person. (Systemet innhenter opplysninger basert på navn, etternavn og sted som finnes i Folkeregisteret. Dersom du ikke finner riktig person, kan det være at personen har reservert seg for visning. Kontakt vår support, så hjelper vi deg videre.)
  • Trykk Bekreft

Systemet lager nå en forliksklage for deg, basert på kravet ditt. Dette dokumentet må du printe ut, og signere for så postlegge. 

  • Dokumentet finner du under fanen dokumenter
  • Trykk på Se på Dokument for å printe ut. 
  • Dokumentet blir liggende under dokumenter i saken. Her finner du forøvrig alle dokumenter som er sendt fra systemet, og du kan laste inn flere dokumenter. 
  • Legg merke til at gebyrene for forliksklagen blir lagt på i saken. Dette ser du under Saksdetaljer. 

Send forliksklagen i 1 signert eksemplar til forliksrådets adresse (adresse finner du til venstre i dokumentet).
Legg ved:

  • Kopi av kravet (faktura, avtale m.m.)
  • Tidligere varsel som purring eller betalingsoppfordring, for å dokumentere renter og gebyrer
  • Tydelig beskrivelse av saken (valgfritt, men anbefales – gjerne som eget vedlegg).

👉  Les mer om tvisteloven her: Tvisteloven § 6-3

 

Hvor skal forliksklagen sendes?

Som hovedregel skal forliksklagen sendes til kommunen der skyldner har forretningssted. Systemet finner riktig adresse for deg, slik at du ikke trenger å finne dette selv. 

Unntak: Avtalt verneting
Dersom du har avtalt et annet verneting med skyldner (f.eks. i avtale eller kjøpskontrakt), kan forliksklagen sendes til din egen kommune. Merk at dette gjelder kun for bedrifter.

Hvis du ønsker at Kredin skal bruke din kommune som verneting for firmakunder, kan du endre dette i systemet:

  • Gå til Innstillinger
  • Velg System
  • Gå til Verneting tvistesaker

Systemet vil deretter automatisk bruke din kommune som mottaker når du sender forliksklage mot firmakunder.

 

Hvordan fungerer forliksrådet?

Forliksrådet skal legge til rette for at partene får løst en tvist gjennom mekling eller dom.
Et møte i forliksrådet er mindre formelt og mindre omfattende enn en rettssak i de øvrige domstolene.

Organisering av forliksrådet:

  • Alle kommuner i Norge skal ha et forliksråd.
  • Forliksrådet består av tre rådsmedlemmer, hvor én er leder.
  • Et forliksråd kan ha flere avdelinger, hver med tre medlemmer.
  • Rådsmedlemmene velges av kommunestyret for fire år av gangen.
  • Fylkesmannen (Statsforvalteren) fører tilsyn med forliksrådene.
  • Politiet fungerer som sekretariat for forliksrådene og håndterer den administrative delen av saksbehandlingen

Behandlingstid og utfall

Forliksrådet svarer normalt innen 4–6 uker.

Møte i forliksrådet

Forliksrådet kan kalle partene inn til et rettsmøte dersom motparten har svart på klagen og er uenig i kravet.

  • Bor du i samme kommune eller en nabokommune som forliksrådet, har du møteplikt og må møte personlig.
    Du kan likevel ta med en prosessfullmektig, men du må selv være til stede.
  • Bor du lenger unna, kan du sende en prosedyrepresentant eller prosessfullmektig i stedet for å møte selv. Husk å sende skriftlig fullmakt dersom noen møter på dine vegne.

Gyldig fravær

Du kan ha gyldig grunn til ikke å møte i forliksrådet.
Eksempler på gyldig fravær er:

  • sykdom
  • hendelser utenfor din kontroll
  • situasjoner som gjør det umulig eller svært vanskelig å møte

Dette må du gjøre:

  • Varsle forliksrådet så tidlig som mulig
  • Dokumentere grunnen (f.eks. legeerklæring)

Forliksrådet vurderer om fraværet er gyldig.
Hvis fraværet godkjennes, vil møtet enten utsettes, eller du må sende en prosessfullmektig i ditt sted.

Hvis innklagede ikke møter

Dersom innklagede (skyldner) eller deres fullmektig ikke møter etter innkalling, kan forliksrådet avsi uteblivelsesdom dersom klageren krever det.

Det betyr at forliksrådet legger kreditorens fremstilling av kravet til grunn, så lenge kravet virker rimelig og er dokumentert.

Hva skjer etter at uteblivelsesdom er avsagt?

Dommen forkynnes for skyldner (sendes rekommandert eller digitalt).

  • Skyldner får en kort anke-/innsigelsesfrist (normalt 1 måned).
  • Skyldner kan protestere og be om ny behandling, men må ha en gyldig grunn
  • Dersom skyldner protesterer i tide, blir saken normalt sendt videre til tingretten.
  • Dersom skyldner ikke protesterer, blir dommen rettskraftig.

 

Rettskraftig dom

Når en dom blir rettskraftig, har kreditor et rettslig tvangsgrunnlag, og får 10 års foreldelsesfrist på hovedkravet. 

 

 

Legg inn opplysningene fra dommen inn i Kredin:

  • I dommen står det alle opplysninger som du fyller inn til høyere.
  • "Totalbeløpet skylding ved dom" er inkludert renter og gebyrer som skylder ble dømt til å betale. Dersom det er enighet om fratrekk, er dette allerede trekker fra. 
  • "Totalt rentebeløp fra dommen" fører du inn rentene som fremgår i dommen. Dette gjør at systemet kan beregne renter korrekt fra dommens dato og frem til du oppretter kravet.

 

 

 

Systemet oppretter dokumentet for deg. Dette må signeres og postlegges til adressen som står øverst til venstre på dokumentet.

Les mer om de ulike rettslige saksgangene her:

⚠️ Merk: Siden du allerede har en rettskraftig dom, trenger du ikke å sende betalingsoppfordring i forkant.

Hvordan opprette utleggsforretning: https://support.kredin.no/nn/article/utleggsforretning-steg-for-steg 

Hvordan opprette konkursvarsel: https://support.kredin.no/nn/article/konkurssaksgang-mot-bedrift 

 

 

Forliksrådet behandler ikke følgende saker:

  • Leie av bolig (skal til Husleietvistutvalget)
  • Oppsigelse eller avskjed i arbeidsforhold
  • Saker mot offentlige myndigheter (med mindre det gjelder privatrettslige forhold)
  • Straffesaker

 

Alternativ til forliksklage

Dersom tvistesummen er over 200 000 kr, må begge parter samtykke for at forliksrådet skal kunne avsi dom. Hvis motparten nekter, må saken tas til tingretten.

I slike tilfeller anbefaler vi å vurdere mekling først.
Vi i Kredin samarbeider med Mekle, som tilbyr profesjonell og rask mekling til rabattert pris for våre kunder. Kontakt: even.eng@mekle.no eller stian.johansen@mekle.no og oppgi kundeforhold hos Kredin for å få gode priser på dette. 

👉 Les mer om forliksrådet her: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/dette-skjer-i-forliksradet/

 

💬 Vil du snakke med support: 620 22320 /support@kredin.no 

Var denne artikkelen nyttig?