Kravtyper i Kredin – slik fungerer det

Det kan ved første øyekast virke overveldende at det finnes mange ulike saksganger. I praksis er de ikke så ulike – de bygger på de samme prinsippene, men kan få ulikt utfall avhengig av hvordan du velger å håndtere saken rettslig. 👉 Vi har derfor valgt å beskrive steg for steg i hver enkelt saksgang, slik at du enkelt kan slå opp akkurat den typen sak du jobber med.

Finn riktig kravtype

Klikk på den kravtypen som passer for ditt krav for å se steg- for steg i prosessen. 

📄 Fakturakrav

KravtypeForklaring

Privatkunde

Brukes når en faktura er sendt til en privatperson og ikke er betalt. Du følger vanlig purreløp, før du kan sende saken rettslig, altså be namsfogden om å begjære utlegg. 

Enkeltpersonforetak (ENK)

Brukes når faktura er sendt til et ENK. Innehaver er personlig ansvarlig, og krav kan rettes direkte mot vedkommende, og dermed følger du samme saksgang som du gjør ved privatkunder. 

Firmakunde

Brukes ved krav mot aksjeselskap eller annen juridisk enhet. Du følger vanlig purreløp, og kan deretter sende saken rettslig – enten som konkursvarsel eller ved å be namsfogden om utlegg.

 

🏠 Husleiekrav

Kredin har en egen løsning tilpasset deg som driver med utleie – enten det gjelder bolig eller næring. Kredin hjelper deg å følge opp ubetalt husleie på en strukturert, juridisk og effektiv måte. Sakene følger husleieloven og tilpasses om leietaker er privatperson, ENK eller firma.

SakstypeForklaring

Privat leietager 

Brukes dersom leietaker er en privatperson og fortsatt disponerer boligen, men unnlater å betale. Du følger vanlig purreløp, og kan deretter sende saken rettslig hvor namsfogden begjærer en fravikelse (utkastelse) fra utleie.

Enkeltpersonforetak

Gjelder husleieavtale med ENK (f.eks. næringslokaler). Innehaver er personlig ansvarlig, og dermed er denne sakstypen lik som for privat leietager. 

Firmakunde

Brukes dersom leietaker er et aksjeselskap (AS) og fortsatt disponerer lokalet, men unnlater å betale. Dersom du velger å kjøre saken rettslig, kan namsfogden begjære fravikelse (utkastelse) fra boligen, og eventuell konkurs prosess. 

⚠️ OBS: Dersom det gjelder husleie, men leietaker har fraflyttet stedet, skal dette behandles som fakturakrav, siden husleie omhandler fravikelse (utkastelse) dersom kravet kjøres rettslig. Dette endrer du enten før du starter saken, eller du kan endre underveis i prosessen (Gå inn i saken- så på fanen "krav", endre til faktura).

👉 Les mer mer om lovverket her: https://lovdata.no/lov/1992-06-26-86/§13-2 

💡 Tips: Når det er satt opp integrasjon kan du enkelt endre alle kravene som husleie, eller kun enkelte krav.

Endre alle krav til husleiekrav (bebodd): 

  • Gå på autopilot
  • Innstillinger
  • Huk på at du ønsker at alle krav skal behandles som husleie. 

Endre ett og ett krav er gunstig dersom du har blanding av både fakturaer og husleiekrav: 

  • Gå inn på reskontro
  • Trykk på ikonet under type krav

 

👉  Les om saksgang her: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-hva-de-betyr-de-enkelte-stegene 

💬 Vil du snakke med en av våre rådgivere? Book et helt uforpliktende møte her: kredin.no/samtale

Var denne artikkelen nyttig?