Saksgang – hva de betyr de enkelte stegene?
1. Betalingspåminnelse
Dette steget er særlig nyttig dersom du vanligvis sender hovedfakturaen kun på e-post.
📬 Sendes både som e-post og brevpost – du når ut til kunder som kanskje ikke har sett fakturaen, for eksempel på grunn av spamfilter.
📅 Gir skyldner 7-dagers betalingsfrist
📝 Mild og kundevennlig, men du kan også endre ordlyden inne på Dokumentmaler.
💰 Har ingen forsinkelsesrenter eller gebyrer, uansett når den sendes
2. Purring
En formell purring som tydelig markerer at fakturaen fortsatt er ubetalt.
📬 Sendes både som e-post og brevpost.
📅 Gir skyldner 14 dagers betalingsfrist
📝 Har ingen juridiske konsekvenser i seg selv, men signalerer at kravet følges opp.
💰 Gir purregebyr og forsinkelsesrenter, som skyldner betaler sammen med kravet- direkte til deg.
3. Inkassovarsel
Mange inkluderer inkassovarsel – fordi det oppleves som et sterkere signal om at saken er i ferd med å tas videre.
📬 Sendes både som e-post og brevpost.
📅 Gir skyldner 14 dagers betalingsfrist
📝 Har ingen juridiske konsekvenser i seg selv, men signalerer at kravet følges opp.
💰 Gir purregebyr og forsinkelsesrenter, som skyldner betaler sammen med kravet- direkte til deg.
4. Betalingsoppfordring
Dette er det eneste obligatoriske steget du må sende før du kan gå videre til rettslig inndrivelse.
Rettslig inndrivelse betyr at du kan be namsfogden om utlegg, eller sende konkursvarsel til et foretak – i tråd med tvangsfullbyrdelsesloven og konkursloven.
📬 Sendes både som e-post og brevpost
📅 Gir skyldner 14 dagers betalingsfrist
📝 Har ingen juridisk virkning i seg selv, men oppfordrer sterkt til betaling og signaliserer at rettslige skritt kan bli neste steg
💰 Gir purregebyr og forsinkelsesrenter, som skyldner betaler sammen med kravet – direkte til deg.
5. Sistevarsel før utlegg /Purring før konkursvarsel
Dette er et frivillig, men et meget effektivt siste steg før kravet sendes til rettslig inndrivelse hos namsfogden.
Sistevarsel før utlegg / purring før konkursvarsel brukes for å gi skyldner én siste mulighet til å gjøre opp kravet før du sender inn begjæring om utlegg eller konkursvarsel.
📬 Sendes både som e-post og brevpost
📅 Gir skyldner 14 dagers betalingsfrist
📝 Signalerer tydelig at neste steg er rettslig – og at tiden for frivillig oppgjør er i ferd med å løpe ut
💰 Gir ingen nye gebyrer, men påløper fortsatt forsinkelsesrenter
🌍 Dersom det er et foretak som skylder penger, kan du velge å legge på et EU-gebyr – og dermed få et gebyr på dette trinnet også.
6. Utleggsforretning
Utleggsforretning benyttes dersom det er sendt betalingsoppfordring, men kravet fortsatt står ubetalt.
Du kan da sende kravet skriftlig til namsfogden i skyldners kommune.
Namsfogden forsøker å sikre betaling ved å ta utlegg i eiendeler, lønn, bankkonto etc. – dersom skyldner har noe av verdi.
Du kan benytte utleggsforretning til både private og foretak.
📄 Forutsetter at betalingsoppfordringen er sendt og forfalt, og at den er innenfor 6 måneder (For å kunne bruke betalingsoppfordringen som grunnlag for tvangsfullbyrdelse, må det ha gått maksimalt 6 måneder siden oppfordringen ble sendt og fristen utløp.
Dersom det har gått mer enn 6 måneder, må du sende en ny betalingsoppfordring med 14 dagers frist før du kan gå videre til namsfogden.)
🏛 Sendes til namsfogden i riktig kommune – systemet finner automatisk korrekt instans for deg
💰 Dersom skyldner har betalingsevne, kan kravet bli innfridd gjennom tvangsinnkreving
👉 Slik lager du utleggsforretning via Kredin: https://support.kredin.no/nn/article/utleggsforretning-steg-for-steg
7. Konkursvarsel
Konkursvarsel brukes når skyldner er et foretak (AS) og kravet fortsatt står ubetalt etter at betalingsoppfordringen er sendt og forfalt.
Dette er et alvorlig og formelt skritt som signaliserer at du vurderer å begjære skyldner konkurs dersom betalingen fortsatt uteblir.
📌 Viktige punkter:
💼 Gjelder kun næringsdrivende (typisk AS med regnskapsplikt. Kommunale og statlige bedrifter er ikke innunder her)
✉️ Varselet må sendes i to signerte eksemplarer til Hovedstevnevitnet i den rettskrets skyldneren tilhører, systemet finner automatisk korrekt instans for deg.
👮♂️ Hovedstevnevitnet (ofte politiet) forkynner varselet for skyldner
💰 Forkynning er gebyrbelagt med ½ rettsgebyr (R) som pålegges skyldner
⏳ Dersom skyldner ikke betaler innen fristen, kan du gå videre med formell konkursbegjæring til tingretten
For mer informasjon:
Konkursrådets huskeliste for konkursbegjæring
💡 Tips: Du kan endre ordlyden på alle dokumentene. Se hvordan her
💰 Purregebyr, rettsgebyr og forsinkelsesrente endres normalt to ganger per år, i henhold til satser fastsatt av myndighetene. Vanlige endringstidspunkt er 1. januar og 1. juli.
👉 Her kan du lese om hva som gjeldene satser pr.d.d. : https://support.kredin.no/nn/article/oversikt-over-gjeldende-renter-og-gebyrsatser
Disse satsene oppdateres automatisk i Kredin, slik at du alltid følger korrekt regelverk uten å gjøre noe manuelt.
⚠️ For å kunne kreve purregebyr, må det ha gått minst 14 dager etter forfallsdato.
Kredin-systemet tar automatisk høyde for dette, slik at gebyret kun legges på når regelverket tillater det.
💬 Vil du snakke med en av våre rådgivere? Book et helt uforpliktende møte her: kredin.no/samtale