Saksgang – hva de betyr de enkelte stegene?

Oversikt på de forskjellige stegene i saksgang som du kan utføre i Kredin.

 

Betalingspåminnelse

Dette steget er særlig nyttig dersom du vanligvis sender hovedfakturaen kun på e-post.


📬 Sendes både som e-post og brevpost – du når ut til kunder som kanskje ikke har sett fakturaen, for eksempel på grunn av spamfilter.
📅 Gir skyldner 7-dagers betalingsfrist
📝 Mild og kundevennlig, men du kan også endre ordlyden inne på Dokumentmaler. 
💰 Har ingen forsinkelsesrenter eller gebyrer, uansett når den sendes

 

Purring

En formell purring som tydelig markerer at fakturaen fortsatt er ubetalt.

📬 Sendes både som e-post og brevpost. 
📅 Gir skyldner 14 dagers betalingsfrist
📝  Har ingen juridiske konsekvenser i seg selv, men signalerer at kravet følges opp.
💰 Gir purregebyr og forsinkelsesrenter, som skyldner betaler sammen med kravet- direkte til deg. 

 

 

Inkassovarsel

Mange inkluderer inkassovarsel – fordi det oppleves som et sterkere signal om at saken er i ferd med å tas videre

📬 Sendes både som e-post og brevpost
📅 Gir skyldner 14 dagers betalingsfrist
📝  Har ingen juridiske konsekvenser i seg selv, men signalerer at kravet følges opp.
💰 Gir purregebyr og forsinkelsesrenter, som skyldner betaler sammen med kravet- direkte til deg.  

 

Betalingsoppfordring

Dette er det eneste obligatoriske steget du sende før du kan gå videre til rettslig inndrivelse.
Rettslig inndrivelse betyr at du kan be namsfogden om utlegg, eller sende konkursvarsel til et foretak – i tråd med tvangsfullbyrdelsesloven og konkursloven.

⚠️Gyldighet – viktig å merke seg betalingsoppfordring som er sendt til privatpersoner er kun gyldig i 6mnd. Det vil si at du må sende kravet rettslig innen angitt dato ("bør fortsettes senest dd.mm"). Dersom du overskrider denne datoen, må du tilbakestille trinnet, så sende betalingsoppfordringennytt.  

📬 Sendes både som e-post og brevpost
📅 Gir skyldner 14 dagers betalingsfrist
📝 Har ingen juridisk virkning i seg selv, men oppfordrer sterkt til betaling og signaliserer at rettslige skritt kan bli neste steg
💰 Gir purregebyr og forsinkelsesrenter, som skyldner betaler sammen med kravet – direkte til deg.

 

Siste varsel før utlegg /Purring før konkursvarsel 

Dette er et frivillig, men et meget effektivt siste steg før kravet sendes til rettslig inndrivelse hos namsfogden.
Siste varsel før utlegg / purring før konkursvarsel brukes for å gi skyldner én siste mulighet til å gjøre opp kravet før du sender inn begjæring om utlegg eller konkursvarsel.

📬 Sendes både som e-post og brevpost
📅 Gir skyldner 14 dagers betalingsfrist
📝 Signalerer tydelig at neste steg er rettslig – og at tiden for frivillig oppgjør er i ferd med å løpe ut
💰 Gir ingen nye gebyrer, men påløper fortsatt forsinkelsesrenter
🌍 Dersom det er et foretak som skylder penger, kan du velge å legge på et EU-gebyr – og dermed få et gebyr på dette trinnet også.

Utleggsforretning 

Utleggsforretning benyttes dersom det er sendt betalingsoppfordring, men kravet fortsatt står ubetalt.

Du kan da sende kravet skriftlig til namsfogden i skyldners kommune.
Namsfogden forsøker å sikre betaling ved å ta utlegg i eiendeler, lønn, bankkonto etc.

Du kan benytte utleggsforretning til både private og foretak. 
🏛 Sendes til namsfogden i riktig kommune – systemet finner automatisk korrekt instans for deg
💰 Dersom skyldner har betalingsevne, kan kravet bli innfridd gjennom tvangsinnkreving

👉 Slik lager du utleggsforretning via Kredin: https://support.kredin.no/nn/article/utleggsforretning-steg-for-steg 

 

Konkursvarsel 

Konkursvarsel brukes når skyldner er et foretak (AS) og kravet fortsatt står ubetalt etter at betalingsoppfordringen er sendt og forfalt.

Dette er et alvorlig og formelt skritt som signaliserer at du vurderer å begjære skyldner konkurs dersom betalingen fortsatt uteblir.

  • Gjelder kun næringsdrivende (Kommunale og statlige bedrifter er ikke innunder her)
  • Varselet må sendes i to signerte eksemplarer til Hovedstevnevitnet i den rettskrets skyldneren tilhører, systemet finner automatisk korrekt instans for deg.
  • Hovedstevnevitnet (ofte politiet) forkynner varselet for skyldner
  • Forkynning pålegger skyldner et ½ rettsgebyr (R) som betales direkte til kreditor
  • Dersom skyldner ikke betaler innen fristen, kan du gå videre med formell konkursbegjæring til tingretten. Dette skjer ikke automatisk, dermed må du sende denne manuelt. Les mer om konkursbegjæring her: https://support.kredin.no/nn/article/konkurssaksgang-mot-bedrift#konkursbegj%C3%A6ring 

For mer informasjon:

Konkurssaksgang eller Utleggssaksgang mot bedrifter 

Domstolenes side om konkurs

 

Tips: Du kan endre ordlyden på alle dokumentene. Les hvordan her: https://support.kredin.no/nn/article/slik-setter-du-opp-systemet#endre-dokumentmaler 

Purregebyr, rettsgebyr og forsinkelsesrente endres normalt to ganger per år, i henhold til satser fastsatt av myndighetene. Vanlige endringstidspunkt er 1. januar og 1. juli. Her kan du lese om hva som gjeldene satser pr.d.d. : https://support.kredin.no/nn/article/oversikt-over-gjeldende-renter-og-gebyrsatser  

⚠️ For å kunne kreve purregebyr, må det ha gått minst 14 dager etter forfallsdato.
Kredin-systemet tar automatisk høyde for dette, slik at gebyret kun legges på når regelverket tillater det.

 

💬 Vil du snakke med en av våre rådgivere? Book et helt uforpliktende møte her: kredin.no/samtale

 


 

 

Var denne artikkelen nyttig?