Bruk av påkrav som tvangsgrunnlag i Kredin
Hva er et påkrav?
Et påkrav er et skriftlig betalingskrav der kreditor tydelig beskriver:
- hva som skyldes
- hvorfor kravet eksisterer
- hvilken betalingsfrist som gjelder
Dersom skyldner ikke bestrider kravet innen fristen, regnes påkravet som uomtvistet, og det kan brukes som tvangsgrunnlag i rettslig innkreving (utlegg, konkurs eller forliksklage).
Eksempel på et påkrav
Påkrav – krav om tilbakebetaling av kreditnota
Vi viser til kreditnota nr. [xxx] datert [dato], utstedt av dere, hvor beløpet kr [beløp] fortsatt ikke er tilbakebetalt. Kreditnotaen utgjør en udiskutert pengefordring og skulle vært tilbakebetalt uten ugrunnet opphold.
Vi ber herved om at beløpet innbetales innen 14 dager fra mottak av dette varselet.
Dersom betaling ikke skjer innen fristen, vil inndrivelse av kravet bli påbegynt uten ytterligere varsel.
[Betalingsinfo]
Med hilsen
(firma)
Slik registrerer du et påkrav i Kredin
Du kan opprette en sak basert på et påkrav ved å bruke kravtypen Faktura/krav, selv om det ikke finnes en ordinær faktura.
- Gå til +Start ny sak
- Velg om det er privat person eller firma kravet rettes mot
- Legg til kundeinformasjon
- Velg kravtype Faktura/krav
- I feltet Fakturanummer, skriv fritekst, f.eks.:
«Påkrav datert 01.12.2025 for uteblitt tilbakebetaling av kreditnota 12345» - Legg inn hovedstol, forfallsdato for påkravet og øvrige detaljer som normalt
Når påkravet forfaller uten innsigelser, har du en ordinær sak som videre kan behandles i hele saksgangen i Kredin.
Ved begjæring om utlegg/konkurs eller forliksklage, skal påkravet vedlegges som tvangsgrunnlag.
Hvis skyldner kommer med innsigelser (tvist) følger du samme saksgang som andre omtvistet krav: https://support.kredin.no/nn/article/om-forliksklage-tvist-i-kravet
💬 Vil du snakke med support: 620 22320 /support@kredin.no