Opprette saker
Dersom du ikke har integrasjon, kan du enkelt opprette saker manuelt. Om du har satt opp integrasjon, anbefaler vi at du leser om auto pilot innstillinger: https://support.kredin.no/nn/article/autopilot-innstillinger
Steg 1
- Velg + Start ny sak
- Velg om det er privat person eller firma kravet rettes mot
- Legg til kundenummer og e-post til kunde. (E-post er valgfritt, men anbefales, slik at kravet sendes både på e-post og brevpost)
Privatperson: Trykk på “Ny person”
→ Du kan søke direkte i Folkeregisteret for å hente korrekt navn og adresse. Spiss gjerne søket med navn, etternavn og sted.
Firma: Trykk på “Nytt firma”
→ Her kan du søke med organisasjonsnummer via Brønnøysundregisteret for å hente riktig adresse og navn på selskapet.
💡 Tips: Å hente adresse fra offisielle registre sikrer at du sender kravet til riktig sted, og gir deg et bedre juridisk grunnlag for videre oppfølging.
Steg 2
Fyll inn kravet
- Velg hvordan type krav det er (feks faktura, husleie eller korreksjon)
- Velg valuta
- Fakturanummer som er på opprinnelig faktura
- Skyldig beløp (inkl.mva) PS! Beløpet gjelder kun denne fakturaen. Dersom skyldner har flere fakturarer- se pkt 10.
- Fakturadato
- Forfallsdato (for å beregne forsinkelsesrenter)
- KID-nummer dersom du benytter dette. Viktig å påføre dersom du har satt opp OCR import! Dersom du ikke benytter deg av KID-nummer, lar du det stå åpent.
- Huk av om du har sendt purring med gebyrer tidligere fra et annet system. Da vil disse gebyrene legge seg på i neste steg. Dersom du ikke har sendt kravet med gebyrer tidligere, lar du det stå åpent.
- Last opp opprinnelig faktura som et vedlegg i PDF.
- Er det flere krav mot samme skyldner, trykker du + LEGG TIL, så legger du til flere krav.
- Nå er kravet klart for sending: START SAK MANUELT.
Velg hvilke saksgang du ønsker
- Etter fakturaforfall (purre eller starte inkasso)
📌 Merk: Dersom det er uenighet om kravet, velger du "Tvist/ uenighet". Les hvordan her: https://support.kredin.no/nn/article/om-forliksklage-tvist-i-kravet
- Velg ønskes sakstrinn
👉Les om stegene her: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-hva-de-betyr-de-enkelte-stegene
Nå sendes saken på brevpost og e-post, dersom dette er registrert.
Hva skjer videre?
Dersom kravet er betalt
- Gå inn i saken
- Trykk avslutt sak
- Legg inn beløp og dato for betaling
Er kun deler av kravet betalt?
- Gå inn i saken
- Gå på krav
- Legg til
- Velg betaling
Saker som krever manuell behandling
Enkelte ganger vil du se at en sak har et seddel ikon på seg. Det betyr at det ligger en åpen betaling/ kreditnota på kunden som må kobles til manuelt. (På reskontro vil ikonet ligger under info/ advarsel, mens inne på saker vil ikonet stå bak total skyldig beløp.)
Slik gjør du
- Klikk på seddel-ikonet (eventuelt Behandle via menyen til venstre)
- Se om betalingen/kreditnotaen er knyttet til en sak. Hvis du ser knappen "Koble mot sak", betyr det at kunden har en aktiv sak i Kredin. Dersom det kun står "+ Til reskontro", betyr det at det ikke finnes en pågående sak mot kunden i Kredin. Dette kan feks skyldes en overbetaling som du kan knytte mot faktura på reskontrosiden.
- Klikk på "Koble mot sak" for å se hvilken faktura som er tilknyttet.
- Trykk på øyet for å få en rask overblikk i pågående sak, eller trykk på saksnummer for å få saken opp i ny fane.
- Klikk FORDEL/KOBLE hvis betalingen skal knyttes til saken.
- Bekreft at du ønsker å koble til saken
- Sjekk i regnskapet ditt for å være sikker
- Dersom betalingen er høyere enn skydlig beløp, kan du fordele resterned over flere saken, eller til en sak på reskontrosiden.
- Dersom det er en overbetaling under 100 kr, kan du slette restbeløpet i Kredin. Beløpet blir ikke borte fra regnskapssystemet ditt.
Dersom knappen kun viser "+ Til reskontro"
- Dette betyr at det ikke finnes en pågående sak mot kunden i Kredin.
- Du kan da koble betalingen til en utestående post på reskontroen – hvis den hører hjemme der.
- Hvis ikke, kan det være en dobbelbetaling eller annen overbetaling. Denne kan slettes i Kredin
(merk: sletting i Kredin fjerner ikke betalingen fra regnskapet ditt).
Viktig å vite
- Du får opp disse valgene hvis:
- Kunden betaler uten KID eller med feil KID.
- Betalingen er høyere enn fakturabeløpet.
- Systemet vil da ikke matche automatisk uten at du godkjenner.
- Ikonene i oversikten er verdt å merke seg:
- Saker som står på auto-pilot blir pauset helt til du aktivt behandler betalingen eller kreditnotaen.
💬 Vil du snakke med en av våre rådgivere? Book et helt uforpliktende møte her: kredin.no/samtale