Opprette saker

Dersom du ikke har integrasjon, kan du enkelt opprette saker manuelt. Om du har satt opp integrasjon, anbefaler vi at du leser om auto pilot innstillinger: https://support.kredin.no/nn/article/autopilot-innstillinger

Steg 1 

  • Velg + Start ny sak
  • Velg om det er privat person eller firma kravet rettes mot
  • Legg til kundenummer og e-post til kunde. (E-post er valgfritt, men anbefales, slik at kravet sendes både på e-post og brevpost)

Privatperson: Trykk på “Ny person”
→ Du kan søke direkte i Folkeregisteret for å hente korrekt navn og adresse. Spiss gjerne søket med navn, etternavn og sted.

Firma: Trykk på “Nytt firma”
→ Her kan du søke med organisasjonsnummer via Brønnøysundregisteret for å hente riktig adresse og navn på selskapet.

💡 Tips: Å hente adresse fra offisielle registre sikrer at du sender kravet til riktig sted, og gir deg et bedre juridisk grunnlag for videre oppfølging. 

Steg 2 

Fyll inn kravet 

  1. Velg hvordan type krav det er (feks faktura, husleie eller korreksjon)
  2. Velg valuta
  3. Fakturanummer som er på opprinnelig faktura 
  4. Skyldig beløp (inkl.mva) PS! Beløpet gjelder kun denne fakturaen. Dersom skyldner har flere fakturarer- se pkt 10
  5. Fakturadato 
  6. Forfallsdato (for å beregne forsinkelsesrenter) 
  7. KID-nummer dersom du benytter dette. Viktig å påføre dersom du har satt opp OCR import! Dersom du ikke benytter deg av KID-nummer, lar du det stå åpent. 
  8. Huk av om du har sendt purring med gebyrer tidligere fra et annet system. Da vil disse gebyrene legge seg på i neste steg. Dersom du ikke har sendt kravet med gebyrer tidligere, lar du det stå åpent.
  9. Last opp opprinnelig faktura som et vedlegg i PDF. 
  10. Er det flere krav mot samme skyldner, trykker du + LEGG TIL, så legger du til flere krav.
  11. Nå er kravet klart for sending: START SAK MANUELT. 

 

Velg hvilke saksgang du ønsker

  • Etter fakturaforfall (purre eller starte inkasso) 

📌 Merk: Dersom det er uenighet om kravet, velger du "Tvist/ uenighet". Les hvordan her:  https://support.kredin.no/nn/article/om-forliksklage-tvist-i-kravet 

  • Velg ønskes sakstrinn 

👉Les om stegene her: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-hva-de-betyr-de-enkelte-stegene 

Nå sendes saken på brevpost og e-post, dersom dette er registrert. 

Hva skjer videre? 

Dersom kravet er betalt

  • Gå inn i saken
  • Trykk avslutt sak
  • Legg inn beløp og dato for betaling

Er kun deler av kravet betalt? 

  • Gå inn i saken
  • Gå på krav
  • Legg til
  • Velg betaling

Saker som krever manuell behandling

Enkelte ganger vil du se at en sak har et seddel ikon på seg. Det betyr at det ligger en åpen betaling/ kreditnota på kunden som må kobles til manuelt. (På reskontro vil ikonet ligger under info/ advarsel, mens inne på saker vil ikonet stå bak total skyldig beløp.)

Slik gjør du

  • Klikk på seddel-ikonet (eventuelt Behandle via menyen til venstre)
  • Se om betalingen/kreditnotaen er knyttet til en sak.  Hvis du ser knappen "Koble mot sak", betyr det at kunden har en aktiv sak i Kredin. Dersom det kun står "+ Til reskontro", betyr det at det ikke finnes en pågående sak mot kunden i Kredin. Dette kan feks skyldes en overbetaling som du kan knytte mot faktura på reskontrosiden. 

 

  • Klikk på "Koble mot sak" for å se hvilken faktura som er tilknyttet.
  • Trykk på øyet for å få en rask overblikk i pågående sak, eller trykk på saksnummer for å få saken opp i ny fane.
  • Klikk FORDEL/KOBLE hvis betalingen skal knyttes til saken. 
  • Bekreft at du ønsker å koble til saken
    • Sjekk i regnskapet ditt for å være sikker
    • Dersom betalingen er høyere enn skydlig beløp, kan du fordele resterned over flere saken, eller til en sak på reskontrosiden. 
    • Dersom det er en overbetaling under 100 kr, kan du slette restbeløpet i Kredin. Beløpet blir ikke borte fra regnskapssystemet ditt. 

Dersom  knappen kun viser "+ Til reskontro"

  • Dette betyr at det ikke finnes en pågående sak mot kunden i Kredin.
  • Du kan da koble betalingen til en utestående post på reskontroen – hvis den hører hjemme der.
  • Hvis ikke, kan det være en dobbelbetaling eller annen overbetaling. Denne kan slettes i Kredin
    (merk: sletting i Kredin fjerner ikke betalingen fra regnskapet ditt).

 

Viktig å vite

  • Du får opp disse valgene hvis:
    • Kunden betaler uten KID eller med feil KID.
    • Betalingen er høyere enn fakturabeløpet.
    • Systemet vil da ikke matche automatisk uten at du godkjenner.
  • Ikonene i oversikten er verdt å merke seg:
    • Saker som står på auto-pilot blir pauset helt til du aktivt behandler betalingen eller kreditnotaen.

 

💬 Vil du snakke med en av våre rådgivere? Book et helt uforpliktende møte her: kredin.no/samtale

Var denne artikkelen nyttig?