Resultat utlegg - Intet til utlegg
Hvis namsfogden ikke finner noe det kan tas utlegg i, blir konklusjonen «Intet til utlegg». Det betyr at namsfogden ikke har funnet noen eiendeler eller inntekter hos skyldner som kan dekke kravet.
Hva betyr dette for deg?
- Kravet får nå en foreldelsesfrist på 10 år, i stedet for 3 år som gjelder for en opprinnelig faktura.
- Saken avsluttes hos namsfogden når resultatet er «Intet til utlegg».
⚠️Merk at kravet ikke automatisk blir værende hos namsmannen i 10 år. Du må derfor sende saken på nytt til namsfogden, og betale for ny saksgang.
✅ Overvåk skyldner selv
Namsmannen praktiserer «førstemann til mølla»-prinsippet. Det betyr at selv om kravet har fått «Intet til utlegg», blir det ikke stående i kø hos namsmannen. Derfor kan det være lurt å overvåke skyldner med jevnlige kredittsjekker, slik at du raskt kan sende inn en ny begjæring om utlegg dersom skyldners situasjon endrer seg.
Hva gjør du i Kredin ved resultat intet til utlegg?
- Gå til Saker /saksliste
- Åpne saken
- Gå på "fortsett sak"
Da vil dette bilde komme opp:
- Velg "Intet til utlegg" og hva du ønsker å gjøre med saken videre.
💡 Vi anbefaler at du velger "Sett sak på pause" og legger inn et notat om at du tar en ny kredittsjekk om 6 til 12 mnd.
👉Les om kredittsjekk her: https://support.kredin.no/nn/article/hvorfor-bor-du-ta-en-kredittsjekk-for-rettslig-innkreving