Utleggsforretning (Steg for steg)
Utleggsforretning kan benyttes både til private, enkeltpersonforetak og til firma.
Betalingsoppfordring
Før du kan sende saken rettslig med utleggsforretning til namsfogden, må du på forhånd varslet skyldner etter Tvangsfullbyrdelsesloven. Dette gjør du enkelt ved å sende skyldner en betalingsoppfordring.
👉 Les mer om dette her: https://support.kredin.no/en/article/betalingsoppfordring-4-18-varsel
Kredittsjekk
Vi anbefaler også å ta en kredittsjekk av skyldner i forkant.
👉 Les mer om hvorfor her: https://support.kredin.no/en/article/bor-man-kredittsjekke-privatpersoner-for-man-sender-kravet-til-namsmannen-
Opprette utleggsforretning (privat)
1. Gå inn i saken ved å trykke først på "saker" så “åpne” på den saken du ønsker å kjøre.
I kolonnen for Viktige datoer finner du tre ulike datoer, som hver har juridisk og praktisk betydning:
📅Forfallsdato: Dette er forfallsdatoen betalingsoppfordringen som er sendt ut fra Kredin-systemet. Det er denne datoen skyldner skal forholde seg til for betaling etter mottatt betalingsoppfordring.
📅Bør fortsettes innen: Denne datoen følger av inkassoloven § 11 – Plikter før rettslig inndriving (https://lovdata.no/lov/1988-05-13-26/§11)
” Dersom det er gått mer enn seks måneder siden betalingsoppfordringen ble sendt, kan inkassatoren ikke sette i verk rettslig inndriving før betalingsfristen i en ny betalingsoppfordring etter § 10 er løpt ut.”For å unngå dette, må saken sendes til rettslig inndrivelse innen denne datoen. "
📅Forfallsdato faktura: Dette er den opprinnelige forfallsdatoen på hovedstolen (fakturaen som kravet gjelder).
Denne datoen er viktig i forhold til foreldelsesfristen, som vanligvis er 3 år etter forfall med mindre det er gjort fristavbrytende tiltak. (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1979-05-18-18/KAPITTEL_4#%C2%A716)
2. Trykk på “Fortsett sak” nederst til høyre når du er inne i selve saken.
Velg “Utleggssaksgang mot privat” dersom du ønsker å kjøre saken rettslig.
⚠️ Dersom det foreligger innsigelser, må du i stedet velge “Tvist/Uenighet”.
👉 Les mer her: Kunden har klagd på fakturaen – hva gjør jeg?
3. Velg sakstrinn
Siste varsel før utlegg – person (valgfritt, men anbefalt)
- Gir skyldner ytterligere 14 dagers betalingsfrist. - Varselteksten er mer tilspisset, og fungerer som et siste alvorlig varsel før rettslige skritt. - Rentene oppdateres automatisk til dagens dato når dette steget opprettes.
Utleggsforretning / forliksklage – privatperson
- Brukes når du ønsker at namsfogden skal tvangsinndrive kravet for deg.
Trykk neste på utleggsforretning.
- Trykk “Opprett dokument”.
- Bruk standard tekst dersom dette passer ditt krav – eller skriv en egen forklaring.
- F.eks.: “Ubetalt faktura”
- Vi anbefaler at du vedlegger dokumentasjon og gir en mer utfyllende beskrivelse av situasjonen. Dette legger du ved i konvolutten sammen med all dokumentasjon i saken.
- Dersom fødselsdato mangler: Søk i personregisteret.
- Velg riktig kunde i personregisteret og trykk “Bekreft”.
- Vær obs på at du kun har 3 søk grunnet GDPR. Vi anbefaler derfor å være spisset i søket: F.eks: Ola Normann Magnor.
4. Forhåndsvis og skriv ut dokumentet
- Kredin genererer et ferdig utfylt dokument for kombinert utleggsforretning og *forliksklage.
- Trykk på “Se på dokument”. Print ut denne.
- Systemet henter automatisk riktig adresse til namsfogden basert på skyldners kommune (øverst til venstre i dokumentet).
Dette skal sendes til namsfogden:
- Utleggsforretning, signert med original signatur fra en med signatur- eller prokurarett for firmaet.
- Kopi av betalingsoppfordring (Følger med automatisk fra Kredin.)
- Kopi av ubetalte fakturaer (Disse ligger under “Dokumenter” i saken – trykk på ark-ikonet for å åpne. Dersom den ikke ligger der, finner du den i regnskapssystemet ditt. )
*Systemet gjør arbeidet enklere for namsfogden, siden skylder har rett til å komme med motsvar i en utleggsforretning, har namsfogden nå mulighet til så sende kravet til forliksrådet dersom det mottas en innsigelse på kravet, siden systemet lager kombinert utleggsforretning/ forliksklage.
Vi forstår at det kan virke innviklet å sette seg inn i alle reglene rundt utleggsforretning og forliksklage.
Derfor gjør Kredin-systemet jobben for deg – automatisk, korrekt og klart, slik at du slipper å bekymre deg for formelle feil eller manglende dokumentasjon.
Dersom du likevel ønsker mer informasjon, eller trenger hjelp til neste steg, Ta kontakt med vår support, så hjelper vi deg gjerne!
Hva skjer videre etter at du har sendt utleggsforretningen?
1. Namsfogden mottar dokumentene
- De registrerer saken og vurderer om vilkårene er oppfylt.
- Dersom noe mangler, får du beskjed.
- Når du begjærer et utlegg, må du som saksøker betale 906 kroner i rettsgebyr. Denne satsen justeres ihht lovverket. Du som saksøker har ansvaret for å betale rettsgebyret, men du kan kreve at skyldneren dekker kostnadene. Dette kommer automatisk på kravet mot skyldner.
2. Skyldner varsles
Namsfogden sender varsel til skyldner med frist for å betale eller komme med innsigelser.
3. Gjennomføring av utleggsforretning
Etter at namsmannen har avholdt utleggsforretning er det flere mulige utfall som kan skje. Her er en oversikt på utfall:
- Trekk i lønn/trygd - https://support.kredin.no/en/article/resultat-utlegg-trekk-i-lonn-trygd
- Pant i fast eiendom - https://support.kredin.no/en/article/pant-i-fast-eiendom
- Pant i kjøretøy/løsøre - https://support.kredin.no/en/article/pant-i-kjoretoy-losore
- Pant i konto/verdipapirer/etc - https://support.kredin.no/en/article/pant-i-konto-verdipapirer-etc
- Pant i skip/luftfartøy - https://support.kredin.no/en/article/resultat-utlegg-pant-i-skip-luftfartoy
- Intet til utlegg - https://support.kredin.no/en/article/resultat-utlegg-intet-til-utlegg
- Tvist/uenighet - Oversendt til forliksrådet - https://support.kredin.no/en/article/tvist-uenighet-forliksklage
Du som kreditor får melding om utfallet. Dette kan du registrere inne i Kredin: https://support.kredin.no/en/article/utleggsforretning-privatkunder-enkeltpersonforetak-firmakunde
⚠️ Det kan ta 1-2 måneder for å ferdig behandle utleggsforretningen hos namsmannen, behandlingstid kan variere fra kommune til kommune. Skyldner gis to ukers uttalelsesfrist om kravet. Dersom skyldner betaler kravet direkte, må du huske å stoppe saken hos namsfogden.
Betalingsanmerkning
En avholdt utleggsforretning innebærer at skyldner får en betalingsanmerkning som vil bli stående på skyldner i opptil 4 år, eller frem til kravet er gjort opp i sin helhet. Videre innebærer en avholdt utleggsforretning at ditt krav er sikret mot foreldelse i 10 år fremover fra og med datoen utleggsforretningen ble avholdt av namsmannen.
Utleggsforretning mot firma
For utleggsaksgang for firmakunder anbefaler vi først at man prøver konkurssaksgang. Les mer om valg av konkurssaksgang eller utleggssaksgang mot bedrifter her: https://support.kredin.no/en/article/saksgang-faktura-firmakunder#konkurssaksgang-eller-utleggssaksgang-mot-bedrifter