Saksgang Husleie Privatkunder
Hvis du har en privatkunde og skal følge opp utestående husleie viser denne oversikten saksgangen i Kredin systemet.
Oversikt Saksgang Husleie Privatkunder
På bildet ser du alle innstillingene og hvordan denne saksgangen ser ut inne i Kredin.
Hvor finner du saksgangen husleie privatkunder inne i Kredin?
For å finne frem til denne saksgangen trykker du på "Autopilot" i menyen til venstre når du er logget inn. Sjekker at du er på "Privatkunder" og velger "Husleie / fravikelse".
Etter Fakturaforfall og Saksgang for utkastelse/fravikelse
Kredin har muligheten til å følge opp saken helt fra første faktura er forfalt. Fordelen er at du har full saksgangoversikt inne i Kredin og slipper å lete frem og tilbake mellom flere systemer.
Det er to stadier med oppfølgning av utestående husleie. Etter faktura forfall og Saksgang for utkastelse/fravikelse.
Purringer, påminnelser og varslinger
Alle purringer, påminnelser og varslinger fra systemet sendes alltid ut som brev via post til kunden som standard. Dette fordi det har vist seg å være mest effektivt. I tillegg kan du også sende på epost, slik at du har to kanaler som det varsles på.
Saksgang: Etter Faktura Forfall
Etter faktura har forfalt er det totalt 3 varslinger man kan sende ut. Alle er valgfrie. Samtidig er det viktig å tenke på hva som forventes av privatkunder og at man ivaretar god kundebehandling.
Sakstrinn: Betalingspåminnelse: - Valgfri
Første sakstrinnet Kredin kan gjøre er å sende ut betalingspåminnelse ved fakturaens forfall. Hvis du har direkte integrasjon oppdateres alle fakturaene automatisk inn i reskontro oversikten inne i Kredin. Det betyr at Kredin kan begynne å følge opp saker allerede fra første betalingspåminnelse hvis du ønsker det automatisk. Samtidig så finnes det forskjellige behov, slik at denne innstillingen er valgfri og oppsettet kan tilpasses det forløpet som passer deg best.
Sakstrinn: Purring - Valgfri
Etter betalingspåminnelse kan systemet settes opp til å følge saken og sende ut purring. Samtidig kan du også starte saksganger her hvis du ønsker det. Her er det også forskjellige behov slik at denne innstillingen også er valgfri.
Sakstrinn: Inkassovarsel - Valgfri, men anbefalt
Etter purring kan inkassovarsel sendes ut. Inkassovarselet er siste sakstrinn i "Etter fakturaforfall" før man går over i saksgangen "Etter betalingsoppfordring". Inkassovarsel er også valgfri men vi anbefaler at denne sendes ut fordi det er god kundebehandling og fordi kunder forventer at man får beskjed i forkant.
Saksgang: Utkastelse/fravikelse
Når siste steget i "etter fakturaforfall" er ferdig går du over i "Saksgang for utkastelse/fravikelse". Her er det bare to sakstrinn. Både "Varsel før fravikelse" og "Begjæring om fravikelse" er obligatoriske.
Sakstrinn: Varsel før fravikelse - Obligatorisk
Her varsler man om at Begjæring om fravikelse blir startet hvis faktura ikke blir oppgjort. Denne er obligatorisk.
Sakstrinn: Begjæring om fravikelse - Obligatorisk
Begjæring om fravikelse er siste steg som systemet kan ta før saken havner hos namsmannen eller tingretten i skyldners hjemkommune. Når en begjæring om fravikelse skal sendes må dokumentet skrives ut og signeres av en med signaturrett på vegne av kreditor, og sendes i posten.
OBS: Det er veldig lurt å ta en kredittsjekk av kunden, slik at du ikke sender en sak videre der kunden er insolvent.
Her finner du en mer detaljert oversikt på alle stegene i Fravikelsesprosessen: https://support.kredin.no/en/article/begjring-om-fravikelse-fravikelsesprosess-mot-kunde
EU-Gebyr gjelder ikke for privatpersoner
EU-gebyr kan kun legges på bedriftskunder (enkeltpersonforetak, aksjeselskap og lignende) i henhold til gjeldende lovverk.
Les mer om EU-gebyr her: https://support.kredin.no/en/article/eu-gebyr