Saksgang Faktura Enkeltpersonforetak

Hvis du har en enkeltpersonforetak kunde og skal følge opp utestående faktura er dette oversikten som viser denne saksgangen i Kredin systemet.

Oversikt Saksgang Faktura Enkeltpersonforetak

For å finne frem til denne saksgangen trykker du på "Autopilot" i menyen til venstre når du er logget inn. Sjekker at du er på "Enkeltpersonforetak" og "Faktura". På bildet ser du hvordan det ser ut inne i systemet med alle innstillingene som du kan velge for denne saksgangen.

Kredin har muligheten til å følge opp saken helt fra første faktura er forfalt. Fordelen er at du har full saksgangoversikt inne i Kredin og slipper å lete frem og tilbake mellom flere systemer.

Det er to saksganger med oppfølgning av utestående fakturaer. Etter faktura forfall og Saksgang etter betalingsoppfordring.

Purringer, påminnelser og varslinger

Alle purringer, påminnelser og varslinger fra systemet sendes alltid ut som brev via post til kunden som standard. Dette fordi det har vist seg å være mest effektivt. I tillegg kan du også sende på epost, slik at du har to kanaler som det varsles på.

Saksgang: Etter Faktura Forfall

Etter faktura har forfalt er det totalt 4 varslinger man kan sende ut. Det er bare ett av disse som er obligatorisk. Samtidig er det viktig å tenke på hva som forventes av privatkunder og at man ivaretar god kundebehandling.

Sakstrinn: Betalingspåminnelse: - Valgfri

Første sakstrinnet Kredin kan gjøre er å sende ut betalingspåminnelse ved fakturaens forfall. Hvis du har direkte integrasjon oppdateres alle fakturaene automatisk inn i reskontro oversikten inne i Kredin. Det betyr at Kredin kan begynne å følge opp saker allerede fra første betalingspåminnelse hvis du ønsker det automatisk. Samtidig så finnes det forskjellige behov, slik at denne innstillingen er valgfri og oppsettet kan tilpasses det forløpet som passer deg best.

Sakstrinn: Purring​ - Valgfri

Etter betalingspåminnelse kan systemet settes opp til å følge saken og sende ut purring. Samtidig kan du også starte saksganger her hvis du ønsker det. Her er det også forskjellige behov slik at denne innstillingen også er valgfri.

Sakstrinn: Inkassovarsel​ - Valgfri, men anbefalt

Etter purring kan inkassovarsel sendes ut. Inkassovarsel sendes ut i forkant av betalingsoppfordring/varsling om rettslig inkasso (obligatorisk) for å varsle om dette steget. Inkassovarsel er også valgfri men vi anbefaler at denne sendes ut fordi det er god kundebehandling og fordi kunder forventer at man får beskjed i forkant.

Sakstrinn: Betalingsoppfordring/varsel om rettslig inkasso - Obligatorisk

Dette varslet er det eneste som er obligatorisk i "etter fakturaforfall" gangen og må sendes ut før man kan ta steget over i "saksgang etter betalingsoppfordring". Betalingsoppfordring/varsel om rettslig inkasso (obligatorisk) må sendes ut før du kan benytte namsmannen hvis det trengs i påfølgende steg.

Saksgang: Etter Betalingsoppfordring

Når siste steget i "etter fakturaforfall" er ferdig går du over i "etter betalingsoppfordring" stadiet. Her er det bare to sakstrinn. Siste varsel før utlegg person som er valgfri og anbefalt. Og utleggsforretning/forliksklage privat som er obligatorisk.

Sakstrinn: Siste varsel før utlegg person - Valgfri, men anbefalt

Her varsler man om at utleggsforretning blir startet hvis ikke faktura blir oppgjort. Denne er valgfri men igjen anbefaler vi at denne sendes ut.

Sakstrinn: Utleggsforretning/Forliksklage​ - Obligatorisk

Utleggsforretningen (obligatorisk) er siste steg som systemet kan ta før saken havner hos namsmannen i skyldners hjemkommune. Når en utleggsforretning skal sendes må dokumentet skrives ut og signeres av en med signaturrett på vegne av kreditor, og sendes i posten.

OBS: Det er veldig lurt å ta en kredittsjekk av kunden, slik at du ikke sender saken til namsmannen dersom skyldner er insolvent.

Les mer om hvordan utleggsforretning fungerer her: https://support.kredin.no/en/article/utleggsforretning-privatkunde-enkeltpersonforetak-firmakunder

Betalingsanmerkning

En avholdt utleggsforretning innebærer at skyldner får en betalingsanmerkning som vil bli stående på skyldner i opptil 4 år, eller frem til kravet er gjort opp i sin helhet.

Det vil ikke gå på noe betalingsanmerkning før saken behandles av namsmannen. For private blir det når rettslig pågang startes.

Videre innebærer en avholdt utleggsforretning at ditt krav er sikret mot foreldelse i 10 år fremover fra og med datoen utleggsforretningen ble avholdt av namsmannen. Samtidig har du mulighet til å fornye dette ved å ta kontakt med namsmannen.

EU-Gebyr

EU-gebyr kan kun legges på bedriftskunder (enkeltpersonforetak, aksjeselskap og lignende) i henhold til gjeldende lovverk.

EU-gebyret kr 470,- kan bare legges til på et utvalgt sakstrinn før siste sakstrinn. Vi anbefaler at man legger dette på sakstrinnet Siste varsel for utlegg. Samtidig er det valgfritt på hvilket trinn du ønsker å legge til eller ikke legge til EU-gebyr i det hele tatt.

EU-gebyret påføres istedetfor det opprinnelige gebyret på sakstrinnet om du velger å legge det til.

Les mer om EU-gebyr her: https://support.kredin.no/en/article/eu-gebyr