Hva er en purring?

En purring er en formell skriftlig påminnelse som sendes til en kunde eller skyldner om en ubetalt faktura eller regning. Hensikten med en purring er å gjøre mottakeren oppmerksom på den utestående betalingen og gi dem mulighet til å betale før eventuelle ytterligere tiltak iverksettes.

Innhold i en purring

En typisk purring inneholder følgende elementer:

  • Referanse til den opprinnelige fakturaen, inkludert fakturanummer og dato
  • Det utestående beløpet som skal betales
  • En påminnelse om den opprinnelige betalingsfristen
  • En ny betalingsfrist
  • Informasjon om eventuelle konsekvenser ved fortsatt manglende betaling
  • Kontaktinformasjon for spørsmål eller avklaringer

Regler for purring

  • En purring kan sendes når som helst etter at den opprinnelige fakturaens forfallsdato er passert.
  • Hvis et purregebyr skal legges til, må det ha gått minst 14 dager siden den opprinnelige forfallsdatoen.
  • Purringen må sendes skriftlig, enten via post eller elektronisk.
  • Betalingsfristen på en purring med gebyr må være minst 14 dager.

Purregebyr

  • Per 2024 er det maksimale purregebyret i Norge 35 kroner per purring.

Det er viktig å merke seg at det ikke er et krav å sende purringer før man går videre med innfordring. Bedrifter kan velge å gå direkte til betalingsoppfordring / varsel om rettslig inkasso hvis de ønsker det. Selv om purring er valgfritt er det viktig å vite at det anses ofte som god forretningspraksis og kundebehandling å gjøre det. Effektiv håndtering av purringer er viktig for å opprettholde god likviditet og minimere risikoen for tap av inntekter.