Behandle manuelle betalinger

Hvis kunden din har gjort en betaling som har kommet inn uten KID-nummer, vet ikke systemet hvilken sak det gjelder.

Når dette skjer må man selv manuelt gå inn og behandle, og knytte riktig innbetaling til riktig sak.

Spørsmål: Hvorfor har jeg betaling til manuell behandling? 
Svar: Hvis du har èn faktura mot kunde i aktiv sak i Kredin, og èn faktura i reskontrolisten mot samme kunde, og det kommer en betaling i regnskapssystemet uten KID, så vet ikke Kredin hvem av fakturaene den hører til. Derfor må den behandles manuelt.

Det er tre steder du kan finne ut av om det ligger en manuell betaling som må behandles.

Reskontro eller sakslisten

Se i menyen til venstre. Hvis du ønsker å se "Saksliste" finner du den som undervalg under "Saker". Hvis du ønsker å gå inn på "Reskontro" finner du den også i menyen til venstre og klikker deg inn der.

Her ser du et eksempel fra Reskontro. Hvis du ser et tegn ved kunden i reskontrolisten eller sakslisten kan du trykke på denne så kommer du til "Betalinger" siden i Kredin.

Slik går du direkte til oversikten på betalinger

Gå til menyen på venstre side. Hold musepekeren over "Behandle" og finn "Betalinger" i undermenyen. Klikk på denne.

Betalingsoversikten

Her ligger alle manuelle betalinger som har kommet inn hentet fra ditt regnskapssystem. Fra her kan du kople betalingen til utestående saksnummer, kople betalingen til flere saker som ligger i Kredin, eller slette betalingen hvis den går mot fakturaer som er lukket i regnskapet.

Når du trykker deg inn på en manuell betaling så kan du se saker som er utestående. Derfra kan du se detaljer eller knytte betalingen til en spesifikk sak.

Kortversjonen for manuell behandling av betalinger i Kredin

  1. Dersom betaling ifølge regnskapet går mot faktura i sak, skal man «Koble til sak»
  2. Dersom de går mot andre åpne fakturaer i regnskapet skal de «Til reskontro»
  3. Og dersom de går mot fakturaer som er lukket i regnskapet (men det ikke er aktiv sak på i Kredin) skal du bare slette dem.

Langversjonen for manuell behandling av betalinger i Kredin

Dersom en betaling har knappen «Koble mot sak» betyr det at det finnes en aktiv sak mot kunden.

1. Trykk på Koble mot sak-knappen for å se hvilken faktura som ligger i aktive saker mot kunden i Kredin.

Dersom betalingen hører til faktura i saken (sjekk i ditt regnskapssystem), trykk «Koble» eller eventuelt «Fordel» dersom betalingen overstiger skyldig beløp i saken.

2. Dersom en betaling ikke hører til en faktura i en aktiv sak, og heller ikke er åpen i regnskap, skal denne bare slettes fra Betalinger siden.

En åpen betaling i regnskapssystemet kan altså høre til to steder i Kredin:
- faktura i aktiv Kredin sak
- faktura på reskontroliste

3. Dersom en betaling er åpen i regnskapsystemet, og ikke hører til noen faktura i aktiv Kredin-sak (dersom det mangler «Koble mot sak»-knapp vet du at det ikke er noen aktiv sak på kunden), trykk «Til reskontro» for å flytte betalingen til reskontro og redusere saldo på kundens åpne poster på reskontrosiden.
 

Oppsummert

Dersom det er det en «koble mot sak»-knapp: Sjekk om betaling går mot faktura i sak.

Hvis den ikke gjør det – «slett» betaling dersom den er lukket i regnskap, og flytt den «til reskontro» hvis den er åpen.

Dersom det ikke er en «koble mot sak»-knapp: slett hvis den er lukket i regnskap, og flytt til reskontro hvis den er åpen.

Dersom den plasseres for manuell behandling vil ikke autopilot starte automatisk og saker vil ikke gå automatisk videre.