Behandle manuelle kreditnotaer
Hvis du har manuelle kreditnotaer som ligger i systemet som ikke er koplet automatisk opp til saken det gjelder, må du behandle disse manuelt.
Det er tre steder du kan finne ut av om det ligger en manuell kreditnota som må behandles.
Reskontro eller sakslisten
Se i menyen til venstre. Hvis du ønsker å se "Saksliste" finner du den som undervalg under "Saker". Hvis du ønsker å gå inn på "Reskontro" finner du den også i menyen til venstre og klikker deg inn der.
Her ser du et eksempel fra Reskontro. Hvis du ser et tegn ved kunden i reskontrolisten eller sakslisten kan du trykke på denne så kommer du til "Kreditnotaer" oversikten i Kredin.
Slik går du direkte til oversikten på kreditnotaer
Start med å finne "Behandle" i menyen til venstre. Hold musepekeren over og finn undermenyen "Kreditnotaer". Klikk på denne.
Her ligger alle kreditnotaer som har kommet inn hentet fra ditt regnskapssystem. Fra her kan du kople kreditnota til utestående saksnummer, kople kreditnota til flere saker som ligger i Kredin, eller slette kreditnota hvis den går mot fakturaer som er lukket i regnskapet.
Når du trykker deg inn på en kreditnota så kan du se saker som er utestående. Derfra kan du se detaljer eller knytte kreditnota til en spesifikk sak.
Kortversjonen for manuell behandling av kreditnotaer i Kredin
- Dersom kreditnota ifølge regnskapet går mot faktura i sak, skal man «Koble til sak»
- Dersom de går mot andre åpne fakturaer i regnskapet skal de «Til reskontro»
- Og dersom de går mot fakturaer som er lukket i regnskapet (men det ikke er aktiv sak på i Kredin) skal du bare slette dem.
Langversjonen for manuell behandling av kreditnotaer i Kredin
Dersom en kreditnota har knappen «Koble mot sak» betyr det at det finnes en aktiv sak mot kunden.
1. Trykk på Koble mot sak-knappen for å se hvilken faktura som ligger i aktive saker mot kunden i Kredin.
Dersom kreditnota hører til faktura i saken (sjekk i ditt regnskapssystem), trykk «Koble» eller eventuelt «Fordel» dersom betalingen overstiger skyldig beløp i saken.
2. Dersom en kredinota ikke hører til en faktura i en aktiv sak, og heller ikke er åpen i regnskap, skal denne bare slettes fra kreditnota oversikten.
En åpen kredinota i regnskapssystemet kan altså høre til to steder i Kredin:
- faktura i aktiv Kredin sak
- faktura på reskontroliste
3. Dersom en betaling er åpen i regnskapsystemet, og ikke hører til noen faktura i aktiv Kredin-sak (dersom det mangler «Koble mot sak»-knapp vet du at det ikke er noen aktiv sak på kunden), trykk «Til reskontro» for å flytte kreditnota til reskontro og redusere saldo på kundens åpne poster på reskontrosiden.