Saksgang Faktura Firmakunder
Hvis du har en firmakunde og skal følge opp utestående faktura er dette oversikten som viser denne saksgangen i Kredin systemet.
Oversikt Saksgang Firmakunde Faktura
For å finne frem til denne saksgangen trykker du på "Autopilot" i menyen til venstre når du er logget inn. Sjekker at du er på "Firmakunder" og "Faktura". På bildet ser du hvordan det ser ut inne i systemet med alle innstillingene som du kan velge for denne saksgangen.
Kredin har muligheten til å følge opp saken helt fra første faktura er forfalt. Fordelen er at du har full saksgangoversikt inne i Kredin og slipper å lete frem og tilbake mellom flere systemer.
Det er to stadier med oppfølgning av utestående fakturaer. Etter faktura forfall og Saksgang etter betalingsoppfordring.
Purringer, påminnelser og varslinger
Alle purringer, påminnelser og varslinger fra systemet sendes alltid ut som brev via post til kunden som standard. Dette fordi det har vist seg å være mest effektivt. I tillegg kan du også sende på epost, slik at du har to kanaler som det varsles på.
Saksgang: Etter Faktura Forfall
Etter faktura har forfalt er det totalt 4 varslinger man kan sende ut. Det er bare ett av disse som er obligatorisk. Samtidig er det viktig å tenke på hva som forventes av varslinger og at man ivaretar god kundebehandling.
Sakstrinn: Betalingspåminnelse: - Valgfri
Første sakstrinnet Kredin kan gjøre er å sende ut betalingspåminnelse ved fakturaens forfall. Hvis du har direkte integrasjon oppdateres alle fakturaene automatisk inn i reskontro oversikten inne i Kredin. Det betyr at Kredin kan begynne å følge opp saker allerede fra første betalingspåminnelse hvis du ønsker det automatisk. Samtidig så finnes det forskjellige behov, slik at denne innstillingen er valgfri og oppsettet kan tilpasses det forløpet som passer deg best.
Sakstrinn: Purring - Valgfri
Etter betalingspåminnelse kan systemet settes opp til å følge saken og sende ut purring. Samtidig kan du også starte saksganger her hvis du ønsker det. Her er det også forskjellige behov slik at denne innstillingen også er valgfri.
Sakstrinn: Inkassovarsel - Valgfri, men anbefalt
Etter purring kan inkassovarsel sendes ut. Inkassovarsel sendes ut i forkant av betalingsoppfordring/varsling om rettslig inkasso (obligatorisk) for å varsle om dette steget. Inkassovarsel er også valgfri men vi anbefaler at denne sendes ut fordi det er god kundebehandling og fordi kunder forventer at man får beskjed i forkant.
Sakstrinn: Betalingsoppfordring/varsel om rettslig inkasso - Obligatorisk
Dette varslet er det eneste som er obligatorisk i "etter fakturaforfall" gangen og må sendes ut før man kan ta steget over i "saksgang etter betalingsoppfordring". Betalingsoppfordring/varsel om rettslig inkasso (obligatorisk) må sendes ut før du kan sende Konkursvarsel eller Utleggsforettning i påfølgende steg.
Saksgang: Etter Betalingsoppfordring
Når siste steget i "etter fakturaforfall" er ferdig går du over i "etter betalingsoppfordring" stadiet. For bedrifter finnes det to veier frem på dette trinnet. Konkurssaksgang og Utleggssaksgang. Her kommer en forklaring på når det er lurt å bruke de forskjellige saksgangene.
Konkurssaksgang eller Utleggssaksgang mot bedrifter
Dersom du mener at skyldner besitter verdier det er mulighet for å få pant i, kan utleggsforretning være en smart fremgangsmåte for å sikre prioritet på kravet ved en fremtidig konkurs. Hvis det ikke foreligger varelager eller andre panteobjekter vil du svært ofte få "intet til utlegg" som resultat dersom du sender krav mot bedrifter til namsmannen.
I de aller fleste tilfellene anbefaler vi derfor konkurssaksgangen for å minimere konkurstapsrisiko ved å fremtvinge betaling før en eventuell fremtidig konkurs er et faktum. Utleggsforretningen som genereres i Kredin er en kombinert utleggsforretning/forliksklage.
Det betyr at namsmannen vil tvangsinndrive pengene for deg dersom din kunde ikke fremmer innsigelser på kravet innen en gitt frist. Dersom du får "intet til utlegg" som resultat fra namsmannen kan du iverksette konkursvarsel etter konkurslovens §62 da du nå har fått fastslått at skyldner er insolvent gjennom namsmannen.
Les mer om konkurssaksgangen for bedrifter her: https://support.kredin.no/en/article/konkurssaksgang-mot-bedrift
Les mer om utleggssaksgangen her: https://support.kredin.no/en/article/utleggsforretning-privatkunder-enkeltpersonforetak-firmakunder
Betalingsanmerkning
En avholdt utleggsforretning innebærer at skyldner får en betalingsanmerkning som vil bli stående på skyldner i opptil 4 år, eller frem til kravet er gjort opp i sin helhet. Videre innebærer en avholdt utleggsforretning at ditt krav er sikret mot foreldelse i 10 år fremover fra og med datoen utleggsforretningen ble avholdt.
EU-Gebyr
EU-gebyr kan kun legges på bedriftskunder (enkeltpersonforetak, aksjeselskap og lignende) i henhold til gjeldende lovverk.
EU-gebyret kr 470,- kan bare legges til på et utvalgt sakstrinn før siste sakstrinn. Vi anbefaler at man legger dette på sakstrinnet Siste varsel for utlegg. Samtidig er det valgfritt på hvilket trinn du ønsker å legge til eller ikke legge til EU-gebyr i det hele tatt.
EU-gebyret påføres istedetfor det opprinnelige gebyret på sakstrinnet om du velger å legge det til.
Les mer om EU-gebyr her: https://support.kredin.no/en/article/eu-gebyr