Opprette saker manuelt
Slik oppretter du nye saker manuelt inne i Kredin.
Når du er logget inn finn “Start ny sak” i menyen til venstre.
Her er hvordan det ser ut inne i systemet etter du har valgt "Start ny sak".
Hvis du ønsker å legge til en ny kunde som ikke finnes i systemet fra før se her: https://support.kredin.no/en/article/legg-til-ny-kunde-manuelt
Hvis du allerede har kunden registrert velg eksisterende kunde.
Velg eksisterende kunde
Når du velger eksisterende kunde får opp muligheten til å søke opp de som allerede er registrert i systemet og starte sak derfra. Du skriver inn og kan søke opp enten på kundenavn eller kundenummer.
Velg riktig kunde og trykk på "Legg til kunde".
Når du ser at kundeinformasjonen er klar kan du begynne å registrere saken. Under velg kravtype vil det automatisk være satt til faktura/krav, men kan endres dersom man skal registrere andre typer krav. F. eks. her må du velge Husleie hvis saken gjelder det.
- Legg inn fakturanummer. Det er mulig å skrive fritekst. F.eks. hvis du har en låneavtale som er misligholdt kan du istedenfor fakturanummer skrive "Låneavtale datert 01.02.2024"
- Legg inn beløp. Du kan velge mellom NOK, EUR, SEK, DKK.
- Legg inn fakturadato. Forfallsdatoen kommer automatisk ut ifra hva du har lagt inn i innstillingene.
- Skriv inn KID-nummer hvis du har dette. Hvis du ikke har dette eller ikke skriver noe her så er det fakturanummeret (eller teksten) man har lagt inn som blir betalingsreferansen i kravdokumentet
- Huk av gebyr purring hvis du vil legge til purregebyr. Gjelder hvis du har påløpte gebyrer i et annet system enn Kredin. Maks purregebyr er 2x kr 35,-
- Huk av gebyr inkassovarsel hvis du vil legge til dette. Gjelder hvis du har påløpte gebyrer i et annet system enn Kredin.
- Last opp vedlegg som fakturagrunnlaget. Dette er valgfritt.
- Har du flere faktura mot samme kunde, trykker du “Legg til” og registrerer neste faktura. Da slipper du å legge til kunden på nytt for å starte en ny sak.
- Når du er ferdig trykker du “Start (manuelt)
Etter at du har startet saken manuelt kan du velge ønsket saksgang. "Etter fakturaforfall (purre eller starte inkasso)". Eller "Tvist/Uenighet bedrift"
Etter fakturaforfall (purre eller starte inkasso)
- Velg om du ønsker å starte innfordring med sakstrinn betalingspåminnelse, purring, inkassovarsel eller betalingsoppfordring.
- Klikk på "neste" for å velge ønsket sakstrinn
- Når du har valgt sakstrinnet du vil gå videre med, klikker du på “Send dokumentet. Dette er det siste trinnet og alle utenomrettslige dokumenter som purringer og inkassodokumenter vil bli pakket og sendt for deg. Unntaket er de rettslige inkassodokumenter som krever din signatur.
Hvis du ønsker en oversikt på alle saksgangene og sakstrinnene finner du de her
Saksgang faktura privatkunder: https://support.kredin.no/en/article/saksgang-privatkunder-faktura
Saksgang husleie privatkunder: https://support.kredin.no/en/article/saksgang-husleie-privatkunder
Saksgang faktura enkeltpersonforetak: https://support.kredin.no/en/article/saksgang-enkeltpersonforetak-faktura
Saksgang husleie enkeltpersonforetak: https://support.kredin.no/en/article/saksgang-husleie-enkeltpersonforetak
Saksgang firmakunder faktura: https://support.kredin.no/en/article/saksgang-faktura-firmakunder
Saksgang husleie firmakunder: https://support.kredin.no/en/article/saksgang-husleie-firmakunder
Tvist/Uenighet bedrift
Ved tvist eller uenighet med kunden, må du få en dom fra forliksrådet før kravet kan tvangsinndrives med ordinær saksgang. Trykk "Neste" og følg stegene hvis du har mottatt innsigelse.