Legg til ny kunde manuelt

Hvis du skal legge til en ny kunde manuelt går du inn på samme sted som du starter nye saker.

Finn "Start ny sak" på menyen til venstre.

 

Da får du opp denne oversikten. Herfra velger du enten "Ny person" hvis det er en privatkunde eller enkeltpersonforetak. Eller "Nytt firma" hvis kunden er en bedrift.

Legg til ny person

Når du velger "Ny person" får du opp noen valg. Gå til "Søk personregister" og skriv inn navnet på vedkommende og velg "Søk".

Søket er knyttet opp til Folkeregisteret og du får opp søkeresultat der du kan se treff på navn, fødselsdato, adresse, postnummer og poststed.

Når du har funnet riktig person klikker du på "Velg kunde". Det står knapper på hvert treff i søkeresultatet.

Du kan også, hvis du ikke finner kunden, opprette kunden manuelt. Se etter "Fyll inn manuelt" og følg stegene.

Når du har valgt riktig kunde finner du frem kundenummeret fra der du fakturer og legger dette inn på feltet "Kundenummer" slik at det er det samme begge steder.

Hvis du ikke har et kundenummer kan du legge til et tilfeldig tall som du ønsker at kundenummeret skal være.

Epost er valgfritt. Systemet sender ut varslinger pr brev i post. Hvis du vil at det i tillegg skal sendes epost legg inn epost adresse.

Velg så "Legg til kunde" og du er klar for å ta neste steg som er å starte sak.

Legg til nytt firma

Etter at du har valgt "Start ny sak" i menyen til venstre velger du "Nytt firma".

Finn feltet "Søk opp kundens navn eller organisasjonsnummer" og søk opp navnet eller organisasjonsnummeret på firmaet du ønsker å legge inn.

Når du søker opp navnet får du opp treff fra Brønnøysundregisteret. Velg riktig og systemet henter inn riktig adresse som selskapet er registrert med.

Du kan også, hvis du ikke finner kunden, opprette kunden manuelt. Se etter "Fyll inn manuelt" og følg stegene.

Når du har valgt riktig kunde finner du frem kundenummeret fra der du fakturer og legger dette inn på feltet "Kundenummer" slik at det er det samme begge steder.

Hvis du ikke har et kundenummer kan du legge til et tilfeldig tall som du ønsker at kundenummeret skal være.

Epost er valgfritt. Systemet sender ut varslinger pr brev i post. Hvis du vil at det i tillegg skal sendes epost legg inn epost adresse.

Når du så velger "Legg til ny kunde" kan du ta neste steg som er å registrere en sak.

Se opprett saker manuelt: https://support.kredin.no/en/article/opprette-saker-manuelt