Fordelene med å bruke Kredin til purringer og direkte inkasso
Bedrifter som avslutter sitt nåværende samarbeid på purringer- og inkasso fordi de har bestemt seg for å bruke Kredin til purringer og inkasso istedenfor, vil oppdage at de får en rekke fordeler, som de kanskje ikke var klar over på forhånd. I denne artikkelen skal vi liste opp noen av disse fordelene.
Fordeler med Kredin som purre- og inkassoløsning:
1. Norges raskeste innkrevingsmetode (hva innebærer egentlig det, for skyldner og for kreditor?)
- 2-6 måneder kortere saksgang enn et tradisjonelt inkassobyrå.
- Inkasso: tid er penger - jo lengre det ligger ubetalt, jo større sjans for å tape penger.
- Penger raskere på konto for drift av eget selskap (lønninger, innkjøp, investeringer)
- Mindre tap ved insolvens / konkurs
- Når du som skylder penger får en henvendelse hver 14 dag istedenfor at det er 6 uker mellom henvendelsen, er det mindre sjans for at man glemmer saken
Hva innebærer et tap av en fordring? Dekningsgrad
Eks 1: Rørlegger med 5% dekningsgrad = 95 000,- kostnader pr 100 000,- fakturert.
Taper en faktura på kr 100 000,-
Hvor mye må du fakturere for å dekke inn tapet? Må faktisk fakturere for 2 000 000,-
Eks 2: Elektriker med 10% dekningsgrad = 13 500,- kostnader pr 15 000,- fakturert.
Taper en faktura på kr 15 000,-
Hvor mye må du fakturere for å dekke inn tapet? Må faktisk fakturere for 150 000,-
Eks 3: Mobit selger en iPad for 15 000,-
3% dekning - kr 450,- kostnad pr sånn faktura på kr 14 550,-
Må selge 33 nye iPadder for å gå i null etter et slikt tap.
Man risikerer å selv få økonomiske problemer selv ved små tap.
2. Du som eier fakturaen får alle rentene og gebyrene fra purringer og inkasso som inntekt selv
- Kredin blir mer eller mindre selvfinansierende
- En inkassosak mot privat som går til namsmannen vil gi deg opptil 796,- i netto gebyrinntekt pluss forsinkelsrentene.
- En inkassosak mot bedrift som går hele veien til konkursbegjæring vil gi deg opptil kr 1827,- i netto gebyrinntekt + renter.
3. Kundebehandling - så kundevennlig man kan få - øker sannsynligheten for repeterende business / mersalg for vår kunde.
- Du må ikke følge en tredjepart sitt forhåndsbestemte saksløp
- Du styrer selv om hvor effektivt eller hvor mildt du ønsker frem, og kan skreddersy ordlyden i varslene til kunden.
- Direkte kommunikasjon med kunden om selve fakturaen (ikke om salærene)
- Siden rentene og gebyrene er dine egne inntekter, har du full råderett over disse, og du står fri til å avtale redusert betaling med din kunde uten at du får noen stor faktura fra inkassobyrå på "tapte salærinntekter".
- Kan lage nedbetalingsplan for kunden uten ekstra gebyrer for dette.
- "Hviskeleken" - utrolig knotete å måtte kommunisere med sin egen kunde via en tredjepart som ikke har hatt noe med den opprinnelige jobben/salget å gjøre.
- Fakturakopi vedlagt purringer skaper mindre behov for unødvendig tidsbruk på kunden.
4. Argumenter mot å bruke inkassobyrå:
- 2,5-12 mnd ekstra saksgang alt ettersom hvor hardt inkassobyrået meler sin egen kake
- Hvem tror du har størst sjanse for å få inn penger fra trege betalere? Lindorff eller Politiet?
- Har skapt en myte om at bedrifter ikke har kompetanse til å kreve inn sine egne penger, og Kredin har tatt fullstendig liv av denne myten.
- Er det ikke frekt å si "Din kjernevirksomhet er ikke å tjene penger"?
- Provisjon ved overvåkning - skrekk-eksempelet i presentasjonen
- Kostander ved å trekke saker (salærene må betales uansett)
- Ofte bindingstid (selv om du står fri til å la være å sende kravene dit i avtaleperioden)
- Tilltsforholdet mellom kreditor og kunden, og det tillitsbruddet det kan være å overlevere kunden til en tredjepart som kunden VET kun eksisterer for å drive butikk på andres elendighet.
Fordeler med Kredin
Ingen bindingstid eller oppsigelsestid, enkelt å teste ut - lavterskel