Kan jeg kombinere outsourcing av purringer og Kredin?

Mange har tidligere valgt å outsource fakturaoppfølgingen til en ekstern leverandør av purreinkasso. Dette er gjerne gjort for å spare tid på administrasjon av purringer. Ulempen er at det er forholdsvis dyrt, og man mister endel av kontrollen på kundemassen sin. Kredin er et komplett purre- og direkte inkasso system, som kan håndtere hele fordringsoppfølgingen din fra fakturaforfall, helt automatisk.

Kostnaden blir da gjerne endel rimeligere enn å outsource, samt du beholder kontrollen på kundene dine selv, og har mulighet å ivareta kundeforholdene på en bedre måte enn hvis dette er satt ut til en tredjepart.

Dersom du allikevel ønsker å outsource purringer til en tredjepart, anbefaler vi at du sier nei takk til at ubetalte purringer overføres til et tradisjonelt inkassobyrå. Dette fordi risikoen for å tape pengene er vesentlig høyere med inkassobyrå, enn dersom man dropper inkassobyrå, og heller krever inn pengene direkte med egeninkasso.

Sammenliknet med antall saker som det sendes purringer og inkassovarsler på, er det et relativt lite antall saker som blir inkassosaker, og det lønner seg som et minimum å ta disse direkte med egeninkasso for raskest mulig saksgang og dermed høyest mulig løsningsgrad.

Men husk – bruker du egeninkasso er du ikke pålagt å sende hverken purring eller inkassovarsel før du starter inkassosak, selv om vi anbefaler at dette gjøres av kundebehandlingshensyn.