Resultat utlegg - Intet til utlegg

Hvis namsmannen ikke finner noe som det kan tas utlegg i blir konklusjonen "Intent til utlegg". Da har ikke namsmannen funnet noe hos skyldner som kan dekke kravet.

Kravet vil nå ha 10 års foreldelsesfrist, i stedet for 3 år som er normalt på opprinnelig faktura. Men det blir ikke værende hos namsmannen i 10 år.

Det du bør gjøre er å pause kravet i Kredin, med et notat at du kan feks skal ta en ny kredittsjekk om 6 til 12 måneder.

Namsmannen har “førstemann til mølla” prinsippet. Kravet blir derfor ikke lagt i kø selv med “intet til utlegg”. Derfor kan det vært fint å overvåke skyldner selv med kredittsjekk, slik at man raskt kan sende saken til utlegg dersom situasjonen endrer seg for skyldner.

Hvis kravet blir betalt husk å kontakte namsmannen for å trekke saken.

Hva gjør du i Kredin ved resultat intet til utlegg?

Først finner du frem til saken. Gå til "Saker" på menyen til venstre og finn "Saksliste". Søk opp saken og gå inn på den. Da vil du se saken slik som på skjermbildet. Finn "Fortsett sak" knappen nederst til høyre og klikk på den.

Etterpå får du opp dette skjermbildet og velger "Intet til utlegg". Vi anbefaler at du velger "Sett saken på pause" og legger inn et notat omat du tar en ny kredittsjekk om 6 til 12 mnd.