Start ny sak manuelt (uten integrasjon)

Slik oppretter du nye saker både for faktura krav og husleie

Steg 1 

  • Velg + Start ny sak
  • Velg om det er privat person eller firma kravet rettes mot
  • Legg til kundenummer og e-post til kunde. (E-post er valgfritt, men anbefales, slik at kravet sendes både på e-post og brevpost)

Privatperson: Trykk på “Ny person”
→ Du kan søke direkte i Folkeregisteret for å hente korrekt navn og adresse. Spiss gjerne søket med navn, etternavn og sted.

Firma: Trykk på “Nytt firma”
→ Her kan du søke med organisasjonsnummer via Brønnøysundregisteret for å hente riktig adresse og navn på selskapet.

💡 Tips: Å hente adresse fra offisielle registre sikrer at du sender kravet til riktig sted, og gir deg et bedre juridisk grunnlag for videre oppfølging. 

Steg 2 

Fyll inn kravet 

  1. Velg hvordan type krav det er (feks faktura, husleie eller korreksjon)
  2. Velg valuta
  3. Fakturanummer som er på opprinnelig faktura 
  4. Skyldig beløp (inkl.mva) PS! Beløpet gjelder kun denne fakturaen. Dersom skyldner har flere fakturarer- se pkt 10
  5. Fakturadato 
  6. Forfallsdato (for å beregne forsinkelsesrenter) 
  7. KID-nummer dersom du benytter dette. Viktig å påføre dersom du har satt opp OCR import! Dersom du ikke benytter deg av KID-nummer, lar du det stå åpent. 
  8. Huk av om du har sendt purring med gebyrer tidligere fra et annet system. Da vil disse gebyrene legge seg på i neste steg. Dersom du ikke har sendt kravet med gebyrer tidligere, lar du det stå åpent.
  9. Last opp opprinnelig faktura som et vedlegg i PDF. 
  10. Er det flere krav mot samme skyldner, trykker du + LEGG TIL, så legger du til flere krav.
  11. Nå er kravet klart for sending: START SAK MANUELT. 

 

Velg hvilke saksgang du ønsker

  • Etter fakturaforfall (purre eller starte inkasso) 

📌 Merk: Dersom det er uenighet om kravet, velger du "Tvist/ uenighet". Les hvordan her:  https://support.kredin.no/nn/article/nar-kunden-bestrider-kravet-hva-gjor-du-da 

  • Velg ønskes sakstrinn 

👉Les om stegene her: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-hva-de-betyr-de-enkelte-stegene 

Nå sendes saken på brevpost og e-post, dersom dette er registrert. 

Hva skjer videre? 

Dersom kravet er betalt

  • Gå inn i saken
  • Trykk avslutt sak
  • Legg inn beløp og dato for betaling

Er kun deler av kravet betalt? 

  • Gå inn i saken
  • Gå på krav
  • Legg til
  • Velg betaling

Var denne artikkelen nyttig?