Start ny sak manuelt (uten integrasjon)
Steg 1
- Velg + Start ny sak
- Velg om det er privat person eller firma kravet rettes mot
- Legg til kundenummer og e-post til kunde. (E-post er valgfritt, men anbefales, slik at kravet sendes både på e-post og brevpost)
Privatperson: Trykk på “Ny person”
→ Du kan søke direkte i Folkeregisteret for å hente korrekt navn og adresse. Spiss gjerne søket med navn, etternavn og sted.
Firma: Trykk på “Nytt firma”
→ Her kan du søke med organisasjonsnummer via Brønnøysundregisteret for å hente riktig adresse og navn på selskapet.
💡 Tips: Å hente adresse fra offisielle registre sikrer at du sender kravet til riktig sted, og gir deg et bedre juridisk grunnlag for videre oppfølging.
Steg 2
Fyll inn kravet
- Velg hvordan type krav det er (feks faktura, husleie eller korreksjon)
- Velg valuta
- Fakturanummer som er på opprinnelig faktura
- Skyldig beløp (inkl.mva) PS! Beløpet gjelder kun denne fakturaen. Dersom skyldner har flere fakturarer- se pkt 10.
- Fakturadato
- Forfallsdato (for å beregne forsinkelsesrenter)
- KID-nummer dersom du benytter dette. Viktig å påføre dersom du har satt opp OCR import! Dersom du ikke benytter deg av KID-nummer, lar du det stå åpent.
- Huk av om du har sendt purring med gebyrer tidligere fra et annet system. Da vil disse gebyrene legge seg på i neste steg. Dersom du ikke har sendt kravet med gebyrer tidligere, lar du det stå åpent.
- Last opp opprinnelig faktura som et vedlegg i PDF.
- Er det flere krav mot samme skyldner, trykker du + LEGG TIL, så legger du til flere krav.
- Nå er kravet klart for sending: START SAK MANUELT.
Velg hvilke saksgang du ønsker
- Etter fakturaforfall (purre eller starte inkasso)
📌 Merk: Dersom det er uenighet om kravet, velger du "Tvist/ uenighet". Les hvordan her: https://support.kredin.no/nn/article/nar-kunden-bestrider-kravet-hva-gjor-du-da
- Velg ønskes sakstrinn
👉Les om stegene her: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-hva-de-betyr-de-enkelte-stegene
Nå sendes saken på brevpost og e-post, dersom dette er registrert.
Hva skjer videre?
Dersom kravet er betalt
- Gå inn i saken
- Trykk avslutt sak
- Legg inn beløp og dato for betaling
Er kun deler av kravet betalt?
- Gå inn i saken
- Gå på krav
- Legg til
- Velg betaling