Tripletex integrasjon med Kredin

For å få på plass en direkte integrasjon med Tripletex trenger du API-nøkkel. 

👉Er du regnskapsfører, kan du se egen oppskrift på hvordan du enkelt kan lage API nøkkel for alle dine klienter. 

Se mer her: https://support.kredin.no/en/article/tripletex-integrasjon-for-regnskapsforereOpprett API-nøkkel i Tripletex

  • Logg deg inn i Tripletex. Dersom du har flere selskaper, pass på at du er inne på riktig selskap. 
  • Klikk på “profilbilde” øverst til høyre og velg «Min profil». (Eller gå via Selskap > Ansatte > Velg ansatt). 
  • Trykk på "mer" for å utvide valgene dine.     

  • Klikk på fanen «API-tilgang» for å opprette API-brukernøkkel.
  • Klikk på «Ny nøkkel»
  • Applikasjon- Velg KREDIN  
  • Skriv KREDIN som navn på nøkkel 
  • Opprett nøkkel 
  • Kopier hele nøkkelen som består av bokstaver og tall. 
  • Nøkkelen legger du inn i Kredin.

👉 Her er også link til Tripletex sin egen hjelpeartikkel på hvordan du oppretter API-brukernøkkel: https://hjelp.tripletex.no/hc/no/articles/16600381679249-Hvordan-oppretter-jeg-API-brukern%C3%B8kkel

Legg inn API-nøkkel i Kredin

Logg deg inn i Kredin. Dersom du har flere kontoer, påse at du er inne på riktig firma.

  • Gå inn på innstillinger  
  •  Velg Ny integrasjon 

  • Velg Tripletex i rullgardinmenyen. 

  • Lim inn nøkkel som du kopierte fra Tripletex.
  • Sett dato for hvor lang tid tilbake Kredin skal innhente utestående, feks 3 år tilbake i tid. 
  • Velg gjerne 1 antall dager over forfall, slik at det som forfalt i går, leses inn i Kredin i dag.
  • Kryss av for om du ønsker at systemet skal innhente opplysninger fra Brønnøysundregisteret eller om systemet kun skal innhente opplysninger fra regnskapet ditt. Dette kan også endres på i etterkant. 
  • Lagre

Integrasjonen settes nå opp, og vil være klar om noen minutter.

Du vil få en pop up når integrasjonen er klar, og du får en ny knapp på venstre side som heter reskontro. 

⚠️ Dersom du ikke har API-tilgang i Tripletex 

  • Gå til  Selskap> Mitt abonnement" i hovedmenyen.
  • Se på seksjonen "Moduler og tilleggstjenester".
  • Bestill tilleggstjenesten "Integrasjoner". Dette gjøres av en konto- eller brukeradministrator i selskapet ditt.

Les gjennom vilkårene og klikk på "Aktiver".

PS! Denne modulen er vanligvis tilgjengelig gjennom spesifikke abonnementer i Tripletex, men Kredin har inngått en avtale som gir tilgang uten ekstra kostnad – så lenge den kun brukes i sammenheng med Kredin-integrasjonen.

⚠️ Dersom du får feilmelding når du velger Kredin som integrasjon under “API-tilgang”:  

Hvis du får feilmelding på API nøkkel, må du velge "tilpasset oppsett" og sett "Alle rettigheter". Kredin skal fortsatt stå som applikasjonsnavn.  

⚠️ Mangler det poster på reskontro? Dette kan være grunnen – og løsningen 

Hvis det mangler åpne fakturaer i Kredin etter at Tripletex-integrasjonen er satt opp, skyldes det ofte at fakturaene er importert til Tripletex fra t annet system via SAF-T, og dermed mangler forfallsdato. Kredin henter data via API, og dersom det ikke finnes en forfallsdato, kan vi ikke beregne renter, og derfor hopper systemet over disse bilagene.

Slik gjør du:

  • Gå på innstillinger
  • Trykk på integrasjon
  • Huk av for "Aktiver innhenting av filer importert til ditt regnskapssystem med SAF-T fra ditt forrige regnskapssystem" og eventuelt "Hent bilag med bilagstype=null (dersom du mangler åpne poster, grunnet importerte data i regnskapssystem)"
  • Mangler du fortsatt noe? Kontakt support, så hjelper vi deg videre. 

Tapsføring av krav i Tripletex

⚠️Viktig informasjon om tapsføring i Tripletex og Kredin

Siden Tripletex sitt API og dataene som sendes via integrasjonen ikke har noen egen merking av krav som er tapsført, er det viktig å at du merker tapsføringene i beskrivelsen av bilaget med et ord som begynner med «Tap…» eller «Avskriv…» eller «Avskrev»

Eksempel på bilagsbeskrivelse som vil bli oppfattet som tapsføring, og ikke hentet inn som betaling:

"Tapsfører denne fordi kunden er insolvent" - "Avskrevet som tap pga intet til utlegg på forrige utestående faktura"

Slik gjør du:

Åpne bilaget i Tripletex, og skriv inn en kort beskrivelse som begynner med "tap", "avskriv" eller "avskrev", slik at det ikke legges inn som betaling i Kredin.

Dette oppretter et korrekt bilag for tapsføring slik at Kredin fanger opp denne statusen og behandler saken deretter.

Saken vil fortsatt stå som åpen i Kredin, slik at du har mulighet til å rette kravet til skylder selvom saken er tapsført i regnskapet ditt. Dersom det ikke er ønskelig å sende saken videre, avslutter du saken i Kredin- og velger feks “Vi trekker saker” eller “skylder er insolvent”.


⚠️ Hvis du tapsfører fakturaen uten denne beskrivelsen, blir ikke bilaget markert som tapsført – og det vil se ut som en ordinær betaling i systemet. Kredin kan da feilaktig avslutte saken, fordi det ser ut som kravet er innfridd.

👉Les mer om når du kan tapsføre en faktura her : https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/fradrag/tap-pa-krav/

Hvorfor prøve å kreve inn en faktura som er tapsført?


Å tapsføre en faktura i regnskapet betyr at du bokfører tapet for regnskapsmessige formål, f.eks. for å få riktig resultat og eventuell fradragsrett.
Men det betyr ikke at kravet er slettet – eller at skyldner er fritatt fra å betale.


Her er grunnen til at du fortsatt bør kreve inn etter tapsføring:
✅ Skyldner kan få betalingsevne senere (bruk gjerne kredittsjekk for å følge med på skyldner)
✅ Kravet er juridisk gyldig i 3 år (fra forfallsdato) i følge foreldelsesfristen , og kan derfor fortsatt kreves 
✅ Saken kan pauses inne i systemet, og du kan lage ditt eget notat med egen tidsfrist for når du ønsker å sette i gang saken igjen.

 

Hvorfor lønner det seg å kreve inn – selv etter tapsføring?
Et tap på en ubetalt faktura er ikke bare et regnskapsteknisk tap – det er et reelt økonomisk tap som svekker likviditeten for bedriften din.
Eksempel:
Har du en faktura på 15 000 kr som ikke blir betalt, og du har et dekningsbidrag på 30 %, må du faktisk selge for hele 50 000 kr bare for å dekke opp det ene tapet.  Det er langt derfor mer lønnsomt å få inn et gammelt krav enn å prøve å selge seg ut av tapet.

Hvorfor bør jeg ha integrasjon? 

Å ha integrasjon – spesielt mellom Kredin og regnskapssystemet ditt – gir deg flere fordeler som sparer både tid og penger. 

🔄 Automatisert arbeidsflyt

Integrasjonen gjør at all info fra reskontroen (åpne poster, betalinger osv.) speiles automatisk i Kredin. Du slipper manuell punching eller dobbel føring. Når kunden betaler kravet inkludert renter og gebyrer, lager Kredin et regnskapsbilag som legges på riktig konto i regnskapet ditt. 

⏱ Tid spart

Systemet sender ut purringer, betalingsoppfordringer og evt. videre rettslige skritt helt automatisk – basert på de kriteriene du selv setter. Det gjør at du bruker mindre tid på oppfølging av kunder som ikke betaler.

💸 Bedre kontantstrøm

Fordi systemet følger opp raskere enn et inkassobyrå og du beholder hele kravet selv (inkludert renter og gebyrer), får du pengene raskere og beholder mer.

📬 Automatisk utsendelse

Både e-post og brevpost går automatisk ut til kunden – du slipper å følge opp manuelt.

✅ Full kontroll

Du velger selv om du vil kjøre hele purreløpet, eller bare sende ut betalingsoppfordringer.
Systemet varsler deg når rettslige skritt kan tas, basert på kriteriene du har satt.
Kredin oppretter dokumentene for deg – og du signerer før de sendes.
Du har full kontroll over når og hvordan rettslige tiltak iverksettes.

🎯 Gevinst

  • Du har brukt minimalt tid på oppfølgingen.
  • Du har beholdt hele kravet, renter og gebyrer selv.
  • Du har handlet innenfor et mer effektivt lovverk enn inkassobransjen.

 

Ønsker du hjelp med å sette opp integrasjon, ta kontakt med support: 620 22320 /support@kredin.no 



 

Var denne artikkelen nyttig?