PowerOffice integrasjon med Kredin

Opprett API-nøkkel i PowerOffice

Logg deg inn i PowerOffice. Dersom du har flere selskaper, pass på at du er inne på riktig selskap. 

  • Gå inn på Meny  
  • Velg Innstillinger
  • Trykk på Utvidelser  (ligger under system)
  • Legg til utvidelse 
  • Under utvidelse velger du Kredins kredittportal
  • Kopier API nøkkel og trykk "OK" i PowerOffice for å aktivere, og så er den klar for å limes inn i Kredin.  

⚠️ VIKTIG at du kopierer nøkkel FØR du trykker ok. Så fort du trykker OK, forsvinner synligheten av nøkkelen – og du kan ikke kopiere den i etterkant.

 

Legg inn API-nøkkel i Kredin

Logg deg inn i Kredin. Dersom du har flere kontoer, pass på at du er inne på riktig firma. 

  • Gå inn på innstillinger   
  • Velg Ny integrasjon 

  • Velg PowerOffice i rullgardinmenyen. 

  • Lim inn nøkkel som du kopierte fra PowerOffice.
  • Sett dato for hvor lang tid tilbake Kredin skal innhente utestående, feks 3 år tilbake i tid. 
  • Velg gjerne 1 antall dager over forfall, slik at det som forfalt i går, leses inn i Kredin i dag.
  • Kryss av for om du ønsker at systemet skal innhente opplysninger fra Brønnøysundregisteret eller om systemet kun skal innhente opplysninger fra regnskapet ditt. Dette kan også endres på i etterkant. 
  • Lagre

Integrasjonen settes nå opp, og vil være klar om noen minutter. 

Du vil få en pop up når integrasjonen er klar, og du får en ny knapp på venstre side som heter reskontro. 

⚠️ Dersom du ikke får opp API nøkkel når du limer inn har du mest sannsynlig trykket OK før du kopierte nøkkelen.

 

Tapsføring av krav i PowerOffice

Når en faktura skal tapsføres i PowerOffice, er det avgjørende at dette gjøres riktig, slik at det håndteres korrekt i Kredin.

Slik skal det gjøres:

  • Gå til reskontro i PowerOffice
  • Finn aktuell faktura
  • Trykk på knappen "Avskriv"

Dette oppretter et korrekt bilag for tapsføring, som får en egen status i PowerOffice. Kredin fanger opp denne statusen og behandler saken deretter.

Saken vil fortsatt stå som åpen i Kredin, slik at du har mulighet til å rette kravet til skylder selvom saken er tapsført i regnskapet ditt. Dersom det ikke er ønskelig å sende saken videre, avslutter du saken i Kredin- og velger feks “Vi trekker saker” eller “skylder er insolvent”.


⚠️ Hvis du tapsfører fakturaen på annen måte enn via «Avskriv»-knappen, blir ikke bilaget markert som tapsført – og det vil se ut som en ordinær betaling i systemet. Kredin kan da feilaktig avslutte saken, fordi det ser ut som kravet er innfridd. 

👉Les mer om når du kan tapsføre en faktura her : https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/fradrag/tap-pa-krav/

Hvorfor prøve å kreve inn en faktura som er tapsført?


Å tapsføre en faktura i regnskapet betyr at du bokfører tapet for regnskapsmessige formål, f.eks. for å få riktig resultat og eventuell fradragsrett.
Men det betyr ikke at kravet er slettet – eller at skyldner er fritatt fra å betale.

Her er grunnen til at du fortsatt bør kreve inn etter tapsføring:
✅ Skyldner kan få betalingsevne senere (bruk gjerne kredittsjekk for å følge med på skyldner)
✅ Kravet er juridisk gyldig i 3 år (fra forfallsdato) i følge foreldelsesfristen , og kan derfor fortsatt kreves 
✅ Saken kan pauses inne i systemet, og du kan lage ditt eget notat med egen tidsfrist for når du ønsker å sette i gang saken igjen. 

Hvorfor lønner det seg å kreve inn – selv etter tapsføring?
Et tap på en ubetalt faktura er ikke bare et regnskapsteknisk tap – det er et reelt økonomisk tap som svekker likviditeten for bedriften din.
Eksempel:
Har du en faktura på 15 000 kr som ikke blir betalt, og du har et dekningsbidrag på 30 %, må du faktisk selge for hele 50 000 kr bare for å dekke opp det ene tapet.  Det er langt derfor mer lønnsomt å få inn et gammelt krav enn å prøve å selge seg ut av tapet.

Hvorfor bør jeg ha integrasjon? 

Å ha integrasjon – spesielt mellom Kredin og regnskapssystemet ditt – gir deg flere fordeler som sparer både tid og penger. 

🔄 Automatisert arbeidsflyt

Integrasjonen gjør at all info fra reskontroen (åpne poster, betalinger osv.) speiles automatisk i Kredin. Du slipper manuell punching eller dobbel føring. Når kunden betaler kravet inkludert renter og gebyrer, lager Kredin et regnskapsbilag som legges på riktig konto i regnskapet ditt. 

⏱ Tid spart

Systemet sender ut purringer, betalingsoppfordringer og evt. videre rettslige skritt helt automatisk – basert på de kriteriene du selv setter. Det gjør at du bruker mindre tid på oppfølging av kunder som ikke betaler.

💸 Bedre kontantstrøm

Fordi systemet følger opp raskere enn et inkassobyrå og du beholder hele kravet selv (inkludert renter og gebyrer), får du pengene raskere og beholder mer.

📬 Automatisk utsendelse

Både e-post og brevpost går automatisk ut til kunden – du slipper å følge opp manuelt.

✅ Full kontroll

Du velger selv om du vil kjøre hele purreløpet, eller bare sende ut betalingsoppfordringer.
Systemet varsler deg når rettslige skritt kan tas, basert på kriteriene du har satt.
Kredin oppretter dokumentene for deg – og du signerer før de sendes.
Du har full kontroll over når og hvordan rettslige tiltak iverksettes.

🎯 Gevinst

  • Du har brukt minimalt tid på oppfølgingen.
  • Du har beholdt hele kravet, renter og gebyrer selv.
  • Du har handlet innenfor et mer effektivt lovverk enn inkassobransjen.

 

Ønsker du hjelp med å sette opp integrasjon, ta kontakt med support: 620 22320 /support@kredin.no 

Var denne artikkelen nyttig?