Fiken integrasjon med Kredin

Steg for steg guide

Denne veiledningen vil ta deg gjennom trinnene for oppsett av Fiken-integrasjon i Kredin.

Gå til fiken.no

 

1. Introduksjon

Fra å navigere gjennom ulike faner til å opprette integrasjon og sette opp automatisk saksgang i Kredin, vil du lære alt du trenger for en vellykket onboarding så du kan komme igang med Kredins tapsbeskyttende innfordringsteknologi.

Introduksjon

2. Klikk "Foretak"

Åpne "Foretak"-fanen.

Klikk 'Foretak'

3. Klikk "Tilleggstjenester"

Naviger til "Tilleggstjenester".

Klikk 'Tilleggstjenester'

4. Klikk "Bestill" API for å aktivere integrasjoner

Trykk på "Bestill" dersom du ikke har aktivert mulighet for integrasjon i Fiken enda

Klikk 'Bestill' API for å aktivere integrasjoner

5. Logg inn i din nye Kredin konto

Logg inn i din nye Kredin konto

Logg inn i din nye Kredin konto

6. Klikk "Innstillinger" -> "Ny integrasjon"

Opprett en "Ny integrasjon".

Klikk 'Innstillinger' -></span> 'Ny integrasjon'

7. Klikk "Velg regnskapssystem"

Velg "Regnskapssystem".

Klikk 'Velg regnskapssystem'

8. Klikk "Fiken"

Velg "Fiken".

Klikk 'Fiken'

9. Klikk "Ok"

Klikk "OK" for å gå videre til Fiken for å godkjenne integrasjon

Klikk 'Ok'

10. Velg det selskapet du ønsker å hente data fra i Fiken

Velg selskapet du ønsker å hente åpne poster fra. Hvis du kun har ett selskap i Fiken vil du ikke se dette trinnet.

Velg det selskapet du ønsker å hente data fra i Fiken

11. Klikk "Lagre"

Lagre når du har valgt riktig selskap

Klikk 'Lagre'

12. Fyll inn hvor langt tilbake i tid du vil ha åpne poster importert

Velg hvor langt tilbake i tid Kredin skal hente åpne poster. Husk å sett datoen langt nok tilbake så du får med alt som spiller inn på kunders saldo.

Fyll inn hvor langt tilbake i tid du vil ha åpne poster importert

13. Fyll inn antall dager og regnskapskontoer i Kredin

Velg hvor mange dager over forfall før åpne poster skal vises i Kredin og hvilke regnskapskontoer du ønsker at Kredin skal bokføre dine rente og gebyrinntekter på i Fiken.

Fyll inn antall dager og regnskapskontoer i Kredin

14. Bruk denne om du vil beholde dine adresser i Fiken på firmakunder

Velg "endre kundetypen, ikke adresser", dersom du vil beholde dine adresser i Fiken på firmakunder

Bruk denne om du vil beholde dine adresser i Fiken på firmakunder

15. Bruk denne om du vil vaske firmakunder gjennom Brønnøysundregisteret

Velg "Endre kundetype og adresser", dersom du vil bruke offentlig registrerte opplysninger på dine firmakunder

Bruk denne om du vil vaske firmakunder gjennom Brønnøysundregisteret

16. Klikk "Lagre" for å aktivere integrasjonen

Klikk "Lagre" for å aktivere integrasjon

Klikk 'Lagre' for å aktivere integrasjonen

17. Klikk "Gå til Reskontro-siden"

Når integrasjon er ferdig satt opp, får du opp et vindu og kan klikke på "Gå til Resskonntro-siden" for å se dine åpne poster i Kredin

Klikk 'Gå til Reskontro-siden'

18. Aktivere flere selskaper for integrasjon

Nå som din første Kredin-integrasjon er satt opp, kan du åpne opp for å integrere mot dine andre selskaper via innstillingene dine i Fiken. Begynn med å gå til Profil og rediger konto

Aktivere flere selskaper for integrasjon

19. Klikk "Sikkerhet"

Naviger til "Sikkerhet" under Brukerinnstillinger

Klikk 'Sikkerhet'

20. Klikk "Endre"

Klikk Endre under Apper du har gitt tilgang til

Klikk 'Endre'

21. Huk av på de selskapene du ønsker integrasjon med

Velg de selskapene du ønsker å kunne sette opp integrasjon for i Kredin

Huk av på de selskapene du ønsker integrasjon med

22. Klikk "Lagre endringer"

Fullfør endringene ved å lagre.

Klikk 'Lagre endringer'

23. Klikk "Reskontro" for å se dine åpne poster importert fra Fiken

Nå som integrasjon er satt opp, vil du alltid kunne se dine åpne poster fra Fiken som er klare for å startes i Kredin via Reskontro-knappen i menyen

Klikk 'Reskontro' for å se dine åpne poster importert fra Fiken

24. Klikk "Auto-pilot"

Nå er det på tide å konfigurere din automatiske saksgang i Kredin

Klikk 'Auto-pilot'

25. Grønn autopilot betyr at kontoen er klar for start av saker

At autopilot står på, betyr at saker som startes vil kjøre den forhåndsdefinerte saksgangen automatisk

Grønn autopilot betyr at kontoen er klar for start av saker

26. Grønn Full auto betyr at Kredin vil starte saker automatisk basert på definerte kriterier

Dersom du ønsker at Kredin skal starte saker automatisk for deg, kan du skru på full auto funksjonen

Grønn Full auto betyr at Kredin vil starte saker automatisk basert på definerte kriterier

27. Velg ønsket antall dager etter forfall før første sakstrinn startes

Velg isåfall antall dager etter fakturaforfall før Kredin skal starte sak automatisk

Velg ønsket antall dager etter forfall før første sakstrinn startes

28. Velg ønsket minimumsbeløp for start av sak

Velg minimumsbeløp på faktura før Kredin skal starte sak og sende ut purring eller inkassokrav

Velg ønsket minimumsbeløp for start av sak

29. Klikk "Ja" for å lagre og skru på

Bekreft innstillingene for å skru på full auto

Klikk 'Ja' for å lagre og skru på

30. Definer prosess for dine privatkunder

Nå er det på tide å definere din purre og inkassoprosess for dine kunder. Avhukningsboksene til høyre bestemmer om et trinn kjøres eller ikke.

Definer prosess for dine privatkunder

31. Definer prosess for dine enkeltpersonforetaks-kunder

Når du har valgt ønsket prosess for privatkunder, er det på tide å gjøre det samme for enkeltpersonforetak.

Definer prosess for dine enkeltpersonforetaks-kunder

32. Aktiver EU-gebyr om du ønsker ekstra gebyrinntekt

EU-gebyr er et valgfritt ekstra gebyr du kan kreve fra dine firmakunder ved forsinket betaling. Dette koster en tredjedel av gebyrbeløpet å bruke.

Aktiver EU-gebyr om du ønsker ekstra gebyrinntekt

33. Definer prosess for dine firmakunder

Velg også ønsket prosess for dine firmakunder.

Definer prosess for dine firmakunder

34. Klikk "Innstillinger"

Åpne autopilot instillinger

Klikk 'Innstillinger'

35. Klikk "Sende restnota på restkrav automatisk?"

Velg om restnota skal sendes automatisk i sak

Klikk 'Sende restnota på restkrav automatisk?'

36. Velg når restnota skal sendes i sak

Velg når restnota skal sendes i sak

Velg når restnota skal sendes i sak

37. Velg beløpsgrense for når sak skal avsluttes automatisk

Velg beløpsgrense for når sak skal avsluttes automatisk

Velg beløpsgrense for når sak skal avsluttes automatisk

38. Velg antall dager etter forfall før neste sakstrinn kjøres

Velg antall dager etter forfall på saks-dokumenter før neste trinn kjøres automatisk. Vi anbefaler minimum 3 dager på grunn av helger og helligdager.

Velg antall dager etter forfall før neste sakstrinn kjøres

39. Velg behandling av små restkrav

Velg intervall for pause av saker, eller skru på sending av restnota på småkrav over beløpsgrense for avslutning av saker

Velg behandling av små restkrav

40. Klikk "Lagre endringer"

Lagre alle utførte endringer, og du er nå klar for å starte dine første saker i Kredin!

Klikk 'Lagre endringer'

41. Klikk "Reskontro"

På tide å navigere til åpne poster i Kredin reskontro som er hentet fra din Fikenkonto

Klikk 'Reskontro'

42. Velg de kundene du ønsker å starte saker på

Velg de kundene du ønsker å starte saker på

Velg de kundene du ønsker å starte saker på

43. Start valgte saker

Start valgte saker manuelt eller på autopilot. Velger du autopilot behøver du ikke foreta deg noe mer. Systemet vil sende ut saksdokumenter og kjøre automatisk prosess for deg. Har du skrudd på fullauto vil systemet automatisk starte saker som kvalifiserer, og du behøver derfor ikke starte saker fra reskontro siden selv.

Start valgte saker

44. Bekreft start av saker

Bekreft at du ønsker å starte saker

Bekreft start av saker

45. Klikk "Saksliste" for å se dine saker i Kredin

Gå til Saker -> Saksliste for å se dine saker

Klikk 'Saksliste' for å se dine saker i Kredin

46. Autopilot betyr at sakene kjører automatisk prosess

Sakslisten din viser som standard alle aktive saker. Autopilot er skrudd på, noe som betyr at systemet kjører automatisk prosess. Betaling og kreditnota hentes fortløpende fra Fiken. Innbetalte renter og gebyrer bokføres automatisk i Fiken, og faktura settes automatisk som oppgjort når den er betalt.

Autopilot betyr at sakene kjører automatisk prosess

47. Klikk på en sak for å åpne den

Du kan trykke på en sak for å åpne den

Klikk på en sak for å åpne den

48. Klikk "Dokumenter" for å se sendte dokumenter

For å se på dokumentene som er sendt, velger du "Dokumenter" inne på sakens meny

Klikk 'Dokumenter' for å se sendte dokumenter

Gratulerer! Du har nå satt opp Fiken integrasjon i Kredin, konfigurert din automatiske saksgang og innstillinger, og startet dine første påminnelser, purringer eller inkassosaker på under fem minutter.


👉 Integrere flere selskaper i Fiken Kredin

Hvis du bruker Fiken integrasjon, har lagt til enda et selskap som skal integreres med en egen Kredin konto, må du sjekke Fiken innstillinger slik at integrasjonen fungerer.

Logg deg først inn i Fiken. Deretter må du gå til https://fiken.no/bruker/sikkerhet

Når du har funnet riktig sted finner du "Apper du har gitt tilgang til" og klikker "Endre"

Derfra kan du huke av på de selskapene som Kredin skal kunne hente data fra. Hvis det ikke er huket av huker du av på der det trengs og trykker lagre.

Da er det åpent for at fakturainformasjon kommer inn i Kredin.
 

Var denne artikkelen nyttig?